< sekcia Ekonomika

ČESMAD žiada urýchliť rekonštrukciu úseku cesty pri Kremnici

Foto: TASR

Náhradné obchádzkové trasy pre vozidlá nad 3,5 tony znamenajú pre dopravné spoločnosti ďalšie zbytočné náklady.

Kremnica 25. augusta (TASR) - Ohlásené termíny rekonštrukcie úseku cesty I/65 Kremnica - Kremnické Bane a s tým spojená dlhodobá uzávera bude mať negatívny dosah na medzinárodné prepravné trasy, a teda aj samotné dopravné spoločnosti. Upozorňuje na to združenie ČESMAD Slovakia a jeho takmer 900 členských dopravných spoločností.

Ako sa píše v správe, ktorú ČESMAD zaslalo TASR, plánovaná dlhodobá uzávera úseku cesty prvej triedy I/65 Kremnica - Kremnické Bane, vážne skomplikuje premávku nákladných vozidiel na medzinárodne významnej spojnici severu s juhom. Združenie preto žiada Slovenskú správu ciest o urýchlené konanie a nápravu kritickej situácie správcu komunikácie.

"Pôvodná dvojročná lehota na rekonštrukčné práce bola síce po vyhlásení mimoriadnej situácie skrátená a oprava by tak mala trvať rok, čo je však stále neprijateľne dlho na opravu 1,5 kilometra cesty prvej triedy a vzniknutá situácia výrazne negatívne ovplyvní nielen regionálnu komerčnú dopravu, ale aj medzinárodnú," píše sa v správe.

Náhradné obchádzkové trasy pre vozidlá nad 3,5 tony znamenajú pre dopravné spoločnosti ďalšie zbytočné náklady, pretože predlžujú cestu po tejto frekventovanej trase minimálne o ďalších 50 kilometrov pri klasických prepravách cez horský priechod Šturec a 200 kilometrov pri prepravách nebezpečných vecí ADR cez horský priechod Vernár, alebo cez Handlovú a Prievidzu. To sa podľa dopravcov negatívne odrazí nielen na výrazne dlhšom čase prepravy, ale aj na nákladoch dopravcov na pohonné látky a mýtnych poplatkoch pre nákladné vozidlá.

"Časový harmonogram na úplnú opravu úseku považujeme za neakceptovateľný a od Slovenskej správy ciest budeme žiadať urýchlené konanie pri opätovnom odovzdaní do užívania. Opakuje sa tu tak situácia z Oravy, na ktorú opäť najviac doplatia práve dopravné spoločnosti a ich nákladné vozidlá, ktoré musia využívať dlhé obchádzkové trasy. A to aj napriek tomu, že do štátnej kasy prispievajú nielen mýtnymi poplatkami, ale aj vysokými daňami z motorových vozidiel. Tieto prostriedky by sa mali prioritne využívať na obnovu cestnej infraštruktúry, aby tak už v budúcnosti nedochádzalo k podobným krízovým situáciám," pripomína generálny tajomník združenia ČESMAD Slovakia Pavol Reich.

Okrem tohto negatívneho dosahu tiež dôjde k zvýšenej premávke na obchádzkových trasách, čo negatívne ovplyvní plynulosť a bezpečnosť premávky. Pri vysokej intenzite vozidiel je vyššia pravdepodobnosť vzniku dopravných nehôd. Preto je podľa ČESMAD Slovakia dôležité odstrániť toto riziko čo najskôr a nie až v plánovaných termínoch.