Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Ekonomika

Crowdfunding je alternatívou financovania podnikateľov i neziskoviek

Ilustračná foto Foto: FOTO TASR/AP

Crowdfunding vznikol začiatkom tohto storočia pôvodne ako nástroj kreatívneho priemyslu. Umožnil záujemcom vopred prispieť umelcom na ich tvorbu.

Bratislava 1. decembra (TASR) - Alternatívnou formou, prostredníctvom ktorej sa môžu financovať rôzne neziskové aj podnikateľské aktivity, je tzv. crowdfunding. Vznikol začiatkom tohto storočia pôvodne ako nástroj kreatívneho priemyslu. Umožnil záujemcom vopred prispieť umelcom na ich tvorbu, pričom za odmenu často dostali samotný výsledok ich činnosti, napríklad hudobné CD.

Vo svojej podstate ide o získavanie malého množstva peňazí od veľkého množstva ľudí prostredníctvom verejnej výzvy na internete, za účelom financovať konkrétny projekt. Rôznorodé kategórie crowdfundingu spája spravidla online podoba kampaní, ktoré ľuďom ponúkajú možnosť podporiť projekty alebo do nich investovať a väčšie množstvo podporovateľov, čím sa využíva sila davu (crowd).

"Crowdfunding využíva online platformu, na ktorej sa môže stretnúť autor projektu, resp. osoba, ktorá hľadá finančnú podporu a investor alebo podporovateľ, ktorý hľadá vhodnú investičnú príležitosť, alebo len má záujem darovať finančné prostriedky pre vznik a rozvoj konkrétneho projektu," priblížila pre TASR Slavomíra Salajová zo záujmového združenia Fórum kreatívneho priemyslu (Creative Industry Forum, CIF), ktoré sa téme na Slovensku venuje.

Účastníci takejto transakcie sú obvykle traja. Prvým je crowdfundingová platforma, ktorá pôsobí ako sprostredkovateľ medzi podporovateľmi a projektmi, prevádzkuje online infraštruktúru a spravidla zabezpečuje aj platobné rozhranie. Ďalej ide o autorov či majiteľov projektov, ktorí pripravia crowdfundingovú kampaň, zostavujú ponuku pre podporovateľov a následne aj projekt realizujú. A nakoniec investori či podporovatelia, ktorí si môžu vybrať spomedzi ponuky kampaní jednotlivých projektov a tie vybrané podporiť.

Európska komisia (EK) crowdfunding pracovne definuje ako otvorenú výzvu verejnosti, typicky uskutočnenú prostredníctvom internetu, financovať špecifický projekt. Z financovania konkrétnych projektov sa však postupne rozrástol aj na systematické a udržateľné financovanie podnikateľských či neziskových aktivít.

"Pri komplexných crowdinvestičných modeloch vzniká často dlhodobý vzťah medzi aktérmi crowdfundingového trhu, nakoľko investori, ktorí poskytli investície, vstupujú do dlhodobého akcionárskeho alebo obdobného vzťahu s cieľovými spoločnosťami," vysvetľuje Ján Mazúr z Právnickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave.