Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 17. december 2025
< sekcia Ekonomika

Daimler počíta s ďalším nárastom predaja v Číne

Sídlo nemeckého koncernu DaimlerChrysler v Stuttgarte Foto: TASR/AP

Nemeckí výrobcovia áut bojujú s poklesom odbytu na miestnom trhu.

Peking 24. augusta (TASR) - Daimler počíta v Číne s pokračovaním nárastu odbytu aj napriek tomu, že predaj mnohých nemeckých automobiliek na čínskom trhu klesá. Informovala o tom agentúra DPA.

"Som skutočne optimistický," uviedol dnes šéf Daimleru pre Čínu Hubert Troska pred novinármi v Pekingu. Koncern, ktorého kľúčovou značkou je Mercedes, očakáva rýchlejší rast na trhu áut vyššej triedy než konkurencia a chce tento rok v Číne predať "300.000 alebo viac" vozidiel. Daimler by tak išiel proti prúdu, keďže nálada na čínskom automobilovom trhu sa zhoršuje.

Nemeckí výrobcovia áut bojujú z dôvodu ochladenia čínskej ekonomiky s poklesom odbytu na miestnom trhu. Predaj Audi v júli medziročne padol o 12,5 % a odbyt BMW klesol o 6 %. Naopak, predaj Mercedesu vyskočil o 41,5 %. Mercedes však je na čínskom trhu doteraz výrazne slabšie zastúpený než konkurencia.

Nové modely by podľa Trosku mali pomôcť znížiť náskok konkurencie. Daimler v 1. polroku predal v Číne 165.000 áut, Audi 274.000 a BMW 230.000.

V Brazílii chcú prepustiť 1500 ľudí, odbory s tým nesúhlasia

Po výraznom prepade predaja ťažkých nákladných vozidiel chce Daimler zrušiť 1500 pracovných miest vo svojej fabrike v Sao Paulo. Brazílsky trh nákladiakov v 1. polroku 2015 medziročne klesol o 44 % a zhruba v rovnakom rozsahu sa znížil aj predaj nákladných áut Daimleru. Informovala o tom agentúra DPA.

Hovorca Daimleru uviedol, že koncern hľadá riešenie pre 1500 zamestnancov. "S rýchlym zotavením trhu, žiaľ, nemožno počítať," cituje ho agentúra. S rušením miest nesúhlasia odbory. Michael Brecht, predseda koncernových odborov, žiada vedenie Daimleru, aby odvolalo prepúšťanie a vrátilo sa za rokovací stôl. "Musíme nájsť kompromis, ktorý by bol prijateľný pre zamestnancov aj spoločnosť."

Divízia nákladných vozidiel sa už mesiace zmieta v konflikte medzi odbormi a vedením. Od začiatku roka obe strany rokujú o budúcnosti továrne v Sao Paulo. Daimler navrhol krátenie pracovného času a miezd, čo však zamestnanci začiatkom júla odmietli.

Z polročnej správy Daimleru vyplýva, že koncern od začiatku roka 2013 zrušil v Brazílii zhruba 3000 pracovných miest a na konci júna tam zamestnával takmer 11.900 ľudí. V súčasnosti sa tam vyrábajú len nákladné vozidlá, no Daimler tam vo februári aj napriek kríze položil základný kameň prvej brazílskej fabriky pre osobné autá.

Daimler nie je jediná automobilka, ktorá zápasí s poklesom predaja kamiónov. Jeho priamy konkurent MAN, dcéra koncernu Volkswagen, v 1. polroku zaznamenal zníženie odbytu viac než o polovicu. MAN sa s odbormi už koncom minulého roka dohodol o skrátení pracovného času a primeranom znížení miezd brazílskych zamestnancov a okrem toho odštartoval program odstupného.