Quantcast
< sekcia Ekonomika

Do apríla 2016 investujeme do infraštruktúry 8 miliárd eur, tvrdí Fico

Premiér SR Robert Fico a vpravo minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek počas tlačovej konferencie. Foto: TASR/Martin Baumann

Už v tomto roku by do ciest na Slovensku malo podľa premiéra Roberta Fica smerovať 1,3 miliardy eur a následne sa tieto financie budú ďalej zvyšovať.

Bratislava 13. februára (TASR) – Do dopravnej infraštruktúry na Slovensku by sa malo do apríla 2016 investovať spolu osem miliárd eur. Pôjde o financie z eurofondov aj štátneho rozpočtu. Na dnešnej tlačovej konferencii po kontrolnom dni na ministerstve dopravy to avizoval premiér Robert Fico (Smer-SD).


"Cesty, to je aj zamestnanosť pre slovenské firmy a veľký impulz pre slovenské hospodárstvo," zdôvodnil Fico. Už v tomto roku by do ciest na Slovensku mala podľa premiéra smerovať suma 1,3 miliardy eur a následne sa tieto financie budú ďalej zvyšovať. V roku 2014 by malo ísť o takmer 2 miliardy eur a v roku 2015 to bude okolo 2,3 miliardy eur. Zostatok by pripadol na rok 2016.

"Toto sú sumy peňazí, ktoré sú životne dôležité pre podporu hospodárskeho rastu," zdôraznil Fico. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) dostal od neho pokyn na to, aby boli do roku 2016 všetky najvýznamnejšie úseky diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc buď ukončené, alebo v pokročilom štádiu výstavby.



"V tomto volebnom období chceme začať výstavbu 310 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, a z toho dokončiť 133 km," vyčíslil Počiatek. Zároveň by sa podľa jeho slov malo v tomto období začať modernizovať či opravovať 1040 km ciest I. triedy a dokončiť 834 km týchto projektov.

Dôležitý je ale podľa Počiatka aj fakt, že rezort chce do roku 2016 nechať zásobník projektov na ďalších 200 km diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré budú pripravené na výstavbu. Ich budovanie bude "len otázkou financovania".



Podľa Fica je teraz ešte potrebné počkať na rozdelenie eurofondov z druhého programovacieho obdobia, teda na roky 2014 až 2020. "Ešte nepadla definitívna dohoda, ako budú na Slovensku rozdelené eurofondy do operačných programov," upozornil. V prípade, že Počiatek preukáže spôsobilosť minúť ešte viac peňazí a ukáže pripravené projekty, vláda mu pridá. "Budem presadzovať, aby sa táto suma prípadne ešte navyšovala," avizoval premiér.

Do konca volebného obdobia si Počiatek tiež naplánoval začať s výstavbou či modernizáciou železničných tratí v dĺžke 77 kilometrov. Dokončiť by sa malo 79 km takýchto projektov, keďže niektoré sú už v súčasnosti rozostavané.


J. FIGEĽ: Na ministerstve dopravy sa za 10 mesiacov neurobilo nič podstatné
Ján Počiatek na svojom rezorte dopravy neurobil za viac ako 10 mesiacov nič podstatné. Na dnešný kontrolný deň premiéra Roberta Fica na Ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR takto reagoval predseda opozičnej strany KDH Ján Figeľ. "Pretože výsledky, ktoré boli prezentované, hovoria skôr kriticky o stave vecí a o maľovaní analýz alebo stratégií, plánov do budúcnosti," povedal na tlačovej konferencii v Bratislave Figeľ.

Za rok činnosti tak rezort dopravy podľa neho nepreukázal žiadne výsledky. Pritom došlo len ku zrušeniu dôležitých rozhodnutí, a to napríklad v súvislosti s modernizáciou ciest I. triedy v troch slovenských regiónoch. "Bol to najväčší projekt v dejinách Slovenskej republiky, na modernizáciu jednotiek po celom Slovensku, 570 kilometrov," uviedol Figeľ.

Kritizoval takisto zrušenie tendra na diaľničný tunel Višňové a súťaž na výstavbu podzemnej železničnej stanice v bratislavskej oblasti Filiálka. Počiatek takisto nerozhodol o výstavbe kysuckej diaľnice, ktorá má spojiť Slovensko a Poľsko. "Pretože zrejme atmosféra v súťaži vygenerovala ceny, ktoré sú na kilometre vyššie než kilometrová cena diaľničného tunela Višňové," konštatoval Figeľ.

Predseda KDH považuje za vzdušné zámky ambíciu rezortu dopravy do roku 2016 investovať do rozvoja infraštruktúry 8 miliárd eur. Počas svojho pôsobenia totiž Počiatek zatiaľ nerealizoval v tejto súvislosti žiadnu väčšiu stavbu.