< sekcia Ekonomika

Dolnoliptovské samosprávy:Érsek by mal vyriešiť problémy so stavbou D1

Na archívnej snímke minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Árpád Érsek Foto: TASR - Michal Svítok

Podľa slov primátora Ružomberku boli už v januári tohto roka k dispozícii potrebné súhlasy dotknutých orgánov, teraz je koniec februára a znova je potrebný nejaký prieskum či nepriestrelné analýzy.

Ružomberok 24. februára (TASR) - Stavba rozostavaného úseku diaľnice D1 medzi Hubovou a Ivachnovou už ďalej nesmie bezdôvodne stáť. Na dnešnej tlačovej konferencii to uviedol primátor Ružomberka Igor Čombor. Spoločne s primátorom Banskej Bystrice Jánom Noskom, starostami dotknutých obcí a predstaviteľmi Klubu 500 vyzýva ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd) na urýchlené riešenie problémov súvisiacich s výstavbou diaľničného úseku.



"Od chvíle, keď sa prerušili práce na výstavbe úseku diaľnice D1 Hubová - Ivachnová uplynuli už dva roky. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) dodnes nedokázala opätovne spustiť výstavbu. Pretrasovanie diaľnice nad Hrboltovou je jasné minimálne od apríla 2015. Zhotoviteľ v roku 2016 niekoľkokrát urgoval obnovenie výstavby, no namiesto toho bol proces v júni 2016 zastavený," skonštatoval ružomberský primátor. Podľa jeho slov boli už v januári tohto roka k dispozícii potrebné súhlasy dotknutých orgánov, teraz je koniec februára a znova je potrebný nejaký prieskum či nepriestrelné analýzy.

"Ak minister nezačne okamžite konať, môže byť ohrozená finančná podpora projektu z eurofondov. Kto potom zabezpečí náhradné financovanie," pýta sa predseda Klubu 500 Vladimír Soták. Z prvého programového obdobia Kohézneho fondu Európskej únie na roky 2007 - 2013 vyčerpala Slovenská republika podľa neho už 23 miliónov eur. Ďalších 80 miliónov je naplánovaných na čerpanie v programovom období 2014 - 2020. "Tieto prostriedky sú dnes pre nečinnosť a neschopnosť NDS ohrozené," podotkol.

K výzve starostov a primátorov sa pripojil aj predseda Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár, ktorý so znepokojením sleduje nedostatočnú aktivitu na rozostavanom úseku D1. "V súvislosti so vzniknutým omeškaním prác na tomto diaľničnom úseku je ohrozené úspešné dokončenie tejto významnej dopravnej infraštruktúry. Apelujeme preto na NDS, aby čo najskôr rozhodla o všetkých dôležitých otázkach a prijala opatrenia na čo najrýchlejšie vyriešenie vzniknutej situácie," reagoval.

Podľa informácií NDS sa inžinierskogeologický a hydrogeologický prieskum na problémovom tuneli Čebrať, kde hrozí riziko zosuvu svahu, ukončí v apríli. Na základe jeho výsledkov a po vyhodnotení procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie, ktorý sa v úseku vykonáva, bude definitívne jasné, ako pokračovať ďalej v razení tunela Čebrať a vo výstavbe diaľnice D1, uviedli na svojej oficiálnej internetovej stránke.

"Problém s tunelom Čebrať je jednou z prvých vecí, ktorú som po nástupe do NDS začal okamžite intenzívne riešiť. Využívame všetky možnosti, ako urýchliť proces výstavby a ukončiť úsek v čo najkratšom čase. Musíme však mať istotu, že riešenie, ktoré vyberieme ako najvhodnejšie z technického aj ekonomického hľadiska, sa bude dať na sto percent zrealizovať a dlhodobo fungovať. A na to potrebujeme podrobný prieskum a nepriestrelnú technickú analýzu," vysvetlil generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin.

Plánované rozšírenie výroby v ružomberskom celulózovo-papierenskom podniku Mondi SCP podľa starostov prinesie do roku 2020 do mesta Ružomberok viac automobilov, pritom doprava v tomto úseku kolabuje už dnes. Priamo cez mesto a dotknuté obce prejde denne viac ako 40.000 vozidiel, bez obchvatu bude situácia v budúcnosti neudržateľná, zhodli sa. Pravidelné kolóny tiahnuce sa mestom však nie sú jediným problémom.

"Keď sa k priemyselnej výrobe a obľúbenému vykurovaniu tuhým palivom pridajú aj exhaláty z tisícok automobilov stojacich v zápche, ohrozené je aj zdravie obyvateľov," ozrejmil ružomberský primátor.

"Výrazne nám komplikuje život aj stavenisko, ktorého dostavba je v nedohľadne. Betónové piliere a nedostavané mosty nám tu ostali ako pamätníky neschopnosti NDS," povedal starosta Liskovej Jozef Murina. Do susednej obce Martinček zas vedie jediná prístupová cesta, ktorá slúžila aj ako stavenisková komunikácia. "Je totálne rozbitá, v dezolátnom stave. S opravou cesty, ktorú zničili nákladné autá zo stavby, však musíme čakať, až kým nedokončia diaľnicu. Kedy to však bude, to mi dnes nik nevie povedať," upozornil starosta Martinčeka Juraj Bobek.

Generálny riaditeľ NDS si podľa vlastných slov veľmi dobre uvedomuje problémy s dopravou v Ružomberku a priľahlých obciach. "Príroda je silný súper, ale verím, že už v krátkom čase budeme presne vedieť, akým spôsobom nad ňou vyhráme. Dávame do toho všetko," dodal Ďurišin s tým, že jednou z možností je odklon od pôvodnej trasy a predĺženie tunela, čím by sa obišlo zosuvné územie. Práve preto si tento postup vyžaduje aj rozhodnutie ministerstva životného prostredia.

S výstavbou diaľničného úseku D1 sa začalo v decembri 2013. Podľa pôvodných plánov by mal byť dokončený v júni 2017. Začína sa v križovatke Hubová a údolím rieky Váh sa dostáva k tunelu Čebrať. Trasa ďalej pokračuje okolo obcí Likavka, Martinček a Lisková a končí pri obci Ivachnová, kde sa napája na diaľnicu D1 smerom na Poprad. Ďiaľnica D1 medzi Hubovou a Ivachnovou by mala motoristom ušetriť viac ako desať minút jazdy.