Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 18. jún 2024Meniny má Meniny má Vratislav
< sekcia Ekonomika

Štátne IC vlaky budú podľa RegioJetu aj naďalej stratové

Prvý vlak InterCity Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) do Košíc čaká na Hlavnej železničnej stanici v Bratislave na vypravenie 11. decembra 2016. Foto: TASR/Michal Svítok

IC vlaky sa ani nie po roku od zrušenia vrátili dnes opäť na trať medzi Bratislavou a Košicami.

Bratislava 11. decembra (TASR) - Znovuzavedenie InterCity (IC) vlakov štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) je podľa súkromného českého prepravcu RegioJet len čisto politickým rozhodnutím. Podľa hovorcu firmy Aleša Ondrůja totiž nie je reálne, že by sa tieto vlaky stali ziskovými.



"Vždy boli stratové, a to dokonca aj vtedy, keď boli na trhu samé a jazdili za oveľa vyššie ceny. Po zavedení vlakov zadarmo výhradne v štátom dotovaných rýchlikoch nie je na trhu dostatok platiacich zákazníkov," tvrdí RegioJet v reakcii na dnešné opätovné spustenie štátnych IC vlakov.

Rozhodnutie predchádzajúcej vlády z roku 2014 zaviesť vlaky zadarmo je podľa neho hlavným problémom fungovania akýchkoľvek komerčných spojov vo vnútroštátnej doprave na Slovensku. Ak by vláda nezaviedla cestovné zadarmo pre polovicu potenciálnych cestujúcich, mohli podľa Ondrůja vedľa seba na trati Bratislava - Košice bez problémov fungovať aj traja rôzni dopravcovia, podobne ako je to v Českej republike na trati Praha - Ostrava.

"Pre existenciu vlakov zadarmo v dotovaných rýchlikoch však nie je na trhu dosť platiacich cestujúcich na to, aby sa viacerí komerční dopravcovia uživili," konštatuje v stanovisku Ondrůj. Žiadni noví zákazníci totiž kvôli zavedeniu IC vlakov na trh neprídu. "Preto budú aj vlaky IC ZSSK okrem piatkov a nedieľ jazdiť poloprázdne a ich hospodárenie bude stratové," dodal Ondrůj.

Ani nie po roku od zrušenia dnes o 9.47 h odštartoval opätovne zavedený IC vlak na trať medzi Bratislavou a Košicami. "Pôjde o najrýchlejšie a zároveň najkomfortnejšie spojenie medzi našimi dvoma metropolami," opísal na dnešnom brífingu na bratislavskej hlavnej stanici generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.

Štátny dopravca predpokladá, že IC vlaky by mali byť už v prvom roku v prevádzkovom zisku. Celkovo by sa tento produkt podľa predpokladov mal dostať do čiernych čísiel po troch až štyroch rokoch. IC vlaky prestali na Slovensku jazdiť v januári tohto roku. Rozhodol tak bývalý minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD). Dôvodom bola práve ich stratovosť.