Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 20. apríl 2024Meniny má Marcel
< sekcia Ekonomika

Štátny nákladný dopravca ZSSK Cargo dosiahol vlani zisk 77.000 eur

Foto: TASR

Čo sa týka prepravy tovaru, tá v minulom roku oproti roku 2014 klesla.

Bratislava 19. februára (TASR) - Štátny nákladný dopravca Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) dosiahol za rok 2015 zisk vo výške 77.000 eur. Podľa hovorcu spoločnosti Martina Halandu je teda hospodársky výsledok za vlaňajšok výrazne lepší, než predpokladal podnikateľský plán. Ten totiž počítal so stratou 5,8 milióna eur.

Pre porovnanie, v roku 2014 hospodárila firma so stratou 5,5 milióna eur. Za minulý rok spoločnosť dosiahla prevádzkové výnosy v objeme 286,9 milióna eur a prevádzkové náklady 232,5 milióna eur.

Na hospodárenie spoločnosti vlani vplýval aj predaj 12.342 nákladných vozňov dcérskej spoločnosti Cargo Wagon, ktorej 66 % akcií je vo vlastníctve spoločnosti AAE a zároveň začala ZSSK Cargo platiť za spätný prenájom nákladných vozňov. "Transakcia znížila hodnotu majetku spoločnosti, umožnila splatenie štátnej finančnej výpomoci, časti bankových úverov a časti záväzku voči Železniciam Slovenskej republiky," vymenoval Halanda.

Súčasne podľa jeho slov pokračovala zľava z poplatku za železničnú dopravnú cestu, ktorá v roku 2015 dosiahla výšku 19,3 milióna eur. "ZSSK Cargo sa vďaka dobrému hospodáreniu a transakcii s vozňami podarilo znížiť dlh spoločnosti z úrovne takmer 500 miliónov eur v roku 2012 na približne 110 miliónov eur na konci roku 2015," dodal hovorca.

Čo sa týka prepravy tovaru, tá v minulom roku oproti roku 2014 klesla. Kým vlani dopravca prepravil celkovo 34,7 milióna ton tovaru, v roku 2014 to bolo vyše 36 miliónov ton. "Vývoj prepráv negatívne ovplyvnil pokles hutníctva na Slovensku a okolitých štátoch v roku 2015 z dôvodu prebytku lacnej čínskej ocele na svetových trhoch," zdôvodnil Halanda.

Okrem toho firmu podľa jeho slov negatívne zasiahlo aj znižovanie zásob železnej rudy v Košiciach v prvom polroku 2015 napriek rastu produkcie. "Negatívny vplyv mali aj sankcie EÚ voči Ruskej federácii od roku 2014," doplnil. Naopak, v pozitívnom zmysle sa potvrdzuje podľa neho viacročný trend získavania prepráv dreva z cesty na železnicu a spoločnosť získala aj nové prepravy vo vývoze vápenca zo Slovenska na Ukrajinu.

Čo sa týka aktuálneho roku 2016, spoločnosť ešte nemá akcionárom, čiže ministerstvom dopravy schválený podnikateľský plán. "Vo všeobecnosti však možno konštatovať, že spoločnosť v roku 2016 plánuje vyrovnané hospodárenie s objemom prepravy na úrovni 36,2 milióna ton," vyčíslil Halanda.