Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Ekonomika

Elektromobily získavajú v EÚ čoraz väčší podiel na trhu

Ilustračné foto. Foto: TASR – Milan Kapusta

Minulý rok bol silným rokom aj pre hybridné automobily, ktoré dosiahli trhový podiel 22,6 % v EÚ.

Brusel 1. februára (TASR) – Predaj elektrických áut v Európskej únii (EÚ) dosiahol v roku 2022 nový rekord, keďže sa región snaží zbaviť vozidiel na fosílne palivá. Ukázali to v stredu údaje Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA). TASR o tom informuje na základe správy AFP.

Podľa ACEA sa elektromobily na batérie vlani podieľali na predaji nových áut v EÚ 12,1 % v porovnaní s 9,1 % v roku 2021 a 1,9 % v roku 2019.

EÚ súhlasila so zákazom predaja nových benzínových a naftových áut od roku 2035 v rámci snahy o dosiahnutie uhlíkovej neutrality do roku 2050.

Predaj elektrických vozidiel v Únii v minulom roku vzrástol o 28 % na vyše 1,1 milióna. Podporil ho najmä nemecký trh, kde sa predaj zrýchlil na konci roka, tesne pred poklesom bonusov na kúpu týchto áut.

V Nórsku však boli až takmer štyri z piatich zaregistrovaných nových áut (79 %) v minulom roku elektrické. Krajina, ktorá je producentom ropy, chce ukončiť predaj nových áut na fosílne palivá do roku 2025, desať rokov pred zákazom v EÚ.

Taliansky trh ako jediný pribrzdil, pričom predaj elektrických áut tam vlani klesol o 26,9 %.

Minulý rok bol silným rokom aj pre hybridné automobily, ktoré dosiahli trhový podiel 22,6 % v EÚ.

Tradičné autá so spaľovacími motormi naďalej strácali pôdu pod nohami napriek tomu, že v roku 2022 stále predstavovali viac ako polovicu z predaja áut v EÚ, a to 52,8 %.

Dieselové vozidlá, zasiahnuté sankciami a zmenšujúcou sa ponukou v sortimente výrobcov, pokračujú v klesajúcom trende, pričom vlani sa ich predaj znížil o takmer 20 % na 1,5 milióna vozidiel.

Európski výrobcovia automobilov investujú 250 miliárd eur do elektrifikácie, povedal Luca de Meo, prezident ACEA a generálny riaditeľ francúzskej automobilky Renault. "Automobilový priemysel napreduje rýchlo," vyhlásil.

De Meo však tiež uviedol, že Európa potrebuje viac verejných nabíjacích staníc, pričom počet inštalácií v EÚ dosahuje len 2000 týždenne, zatiaľ čo na zabezpečenie prechodu na elektromobily je potrebných 14.000 týždenne.

Elektromobily si pre ich vysoké ceny v súčasnosti kupujú "bohatšie" domácnosti. To by sa však malo podľa prezidenta ACEA zmeniť s rozširovaním ich výroby.

No zatiaľ čo líder na trhu s elektromobilmi, americká automobilka Tesla, začiatkom roka 2023 prudko znížil svoje ceny, de Meo varoval, že dostať sa do cenovej vojny by bolo kontraproduktívne.