Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 20. december 2025Meniny má Dagmar
< sekcia Ekonomika

Európska súťaž v štatistike mala na Slovensku rekordnú účasť

Foto: Štatistický úrad SR
Najlepší stredoškoláci v rámci slovenského kola Európskej súťaže v štatistike v SR 2025 na Slovensku so svojími pedagogickými tútormi a s členmi poroty.

Záujem stredoškolákov o štatistickú súťaž priniesol Slovensku štvrté miesto v počte zúčastnených študentov v Európe.


Bratislava 7. mája (OTS) - Do tretieho ročníka Európskej súťaže v štatistike sa zapojilo 24 % stredných škôl na Slovensku. Slovenskí stredoškoláci v záujme o súťaž uspeli v konkurencii štátov s oveľa väčším počtom škôl či obyvateľov. Štatistický úrad SR ocenil najúspešnejšie tímy stredoškolákov z Michaloviec, Bratislavy, Humenného, Banskej Bystrice a Považskej Bystrice.

Tretí ročník stredoškolskej Európskej súťaže v štatistike na Slovensku bol rekordný z hľadiska počtu registrovaných študentov, stredných škôl aj tímov. Slovenskí stredoškoláci tak v záujme prekonali aj oveľa väčšie krajiny Európy s násobne vyššími počtami obyvateľov a Slovensko v európskom rebríčku obsadili 4. miesto v počte zúčastnených študentov a 5. miesto v počte zúčastnených škôl. Európska súťaž v štatistike sa počas školského roku 2024/2025 realizovala v 21 krajinách EÚ.

Víťazný tím v kategórii starších stredoškolákov z Gymnázia Pavla Horova v Michalovciach s Ľudmilou Ivančíkovou, podpredsedníčkou Štatistického úradu SR(druhá zľava) a Erikom Šoltésom, dekanom Fakulty hospodárskej informatiky Ekonomickej univerzity v Bratislave (prvý zľava).

Do súťaže sa aktuálne zapojilo 155 škôl, teda 24 % zo všetkých stredných škôl na Slovensku. Súperenie v štatistike zaujalo viac ako 1700 študentov zaregistrovaných do takmer 650 tímov. Počet študentov narástol medziročne o 39 % a počet tímov o 36 %. „Dynamický nárast počtu registrovaných škôl, tímov aj študentov potvrdil záujem stredoškolákov o štatistiku a matematiku na Slovensku. Súťaž pomáha vyhľadávať nové talenty, z ktorých mnohí zostanú verní profesii štatistikov a dátových analytikov aj v budúcnosti,“ zdôraznila Nikoleta Šlachtová, generálna riaditeľka sekcie diseminácie ŠÚ SR.

Slovenskí stredoškoláci aj v Európskej súťaži v štatistike 2024/2025 potvrdili, že prácu s faktami ovládajú, vedia ich analyzovať a vytvoriť z nich zaujímavé interpretácie. Víťazmi národného kola aktuálneho ročníka sa stal tím starších stredoškolákov z Gymnázia Pavla Horova v Michalovciach a tím mladších stredoškolákov Školy pre mimoriadne nadané deti a Gymnázia z Bratislavy. Na druhom mieste sa umiestnili žiaci z Gymnázia sv. Jána Zlatoústeho v Humennom a zo Spojenej školy Pankúchova v Bratislave. Tretiu priečku obsadili tímy z Gymnázia Jozefa Gregora Tajovského v Banskej Bystrici a z Gymnázia Dominika Tatarku v Považskej Bystrici.

Najlepšie tímy a ich tútori - pedagógovia si už od Štatistického úradu SR už prevzali finančné poukážky a vecné dary. V aktuálnom ročníku pribudol tiež významný benefit - možnosť prijatia na Fakultu hospodárskej informatiky Ekonomickej univerzity v Bratislave bez prijímacích pohovorov pre takmer 70 študentov, ktorí sa kvalifikovali do druhej etapy národného kola v kategórii starších stredoškolákov. „Ďakujeme Fakulte hospodárskej informatiky EU za odvahu vstúpiť takto veľkoryso do aktivity štatistického úradu,“ zdôraznila N. Šlachtová. Súčasne prvýkrát získali finančné ceny aj stredné školy víťazných tímov.

Víťazný tím v kategórii mladších stredoškolákov zo Školy pre mimoriadne nadané deti a Gymnázia Bratislava s Ľudmilou Ivančíkovou, podpredsedníčkou Štatistického úradu SR (prvá zľava).

Tímy z prvých dvoch miest v každej kategórii postupujú do európskeho finále súťaže, ktoré vyvrcholí v júni. Ich úlohou je vytvoriť dvojminútové video na tému „Mení generácia Z svet?“. Európsku súťaž v štatistike realizuje Štatistický úrad SR v spolupráci s Eurostatom. Na hodnotení prác sa podieľali aj Národná banka Slovenska a Ministerstvo školstva SR. Zmyslom súťaže je naučiť stredoškolákov pracovať so štatistickými informáciami, orientovať sa v nich a správne ich interpretovať.