Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 14. december 2025Meniny má Branislava a Bronislava
< sekcia Ekonomika

Expanzia poľských e-shopov na Ukrajinu rýchlo napreduje

Ilustračná snímka. Foto: Teraz.sk - Elena Halačová

Ukrajinskí spotrebitelia čoraz viac nakupujú v poľských internetových obchodoch, pričom trend podporuje lepšia logistika, stabilnejšie platby a znižovanie bariér pri cezhraničných nákupoch.

Varšava 25. novembra (TASR) - Ukrajina sa stáva pre poľské e-shopy čoraz dôležitejším smerom expanzie. Ukrajinskí spotrebitelia čoraz viac nakupujú v poľských internetových obchodoch, pričom trend podporuje lepšia logistika, stabilnejšie platby a znižovanie bariér pri cezhraničných nákupoch. Informuje o tom varšavský spravodajca TASR podľa článku denníka Rzeczpospolita.

Najväčší dopyt sa týka produktov s vyššou hodnotou, ako sú kozmetika, doplnky, malá elektronika či vybavenie domácností a záhrad. Z prieskumu logistickej spoločnosti Fulfilio vyplýva, že už pätina poľských online obchodov predáva na Ukrajine a ďalších desať percent plánuje vstup na tamojší trh. Objem internetového obchodu medzi krajinami rastie dynamicky, počet zásielok sa od roku 2022 do roku 2024 viac než zdvojnásobil a ich hodnota vzrástla štvornásobne na približne tri miliardy dolárov (2,6 mld. eur).

„Trend je pozitívny, ale nie samospasiteľný - vyžaduje si vedomú prípravu z hľadiska prevádzky aj marketingu. Je to sľubný trh pre poľských e-predajcov, ak k nemu pristúpia správne,“ uviedla členka predstavenstva Poľskej obchodnej komory Agnieszka Durliková. Dodala, že rastúci dopyt a rozvoj logistických služieb znižujú nákupné prekážky, no komunikácia s ukrajinskými zákazníkmi si vyžaduje vhodné prispôsobenie foriem a nástrojov marketingu.

Podľa odborníka spoločnosti Fulfilio Rafala Kuczmarskeho úspešný vstup na ukrajinský trh si vyžaduje komplexnú stratégiu, ktorá presahuje jednoduchý preklad webovej stránky. Zahŕňa rozhodnutia o modeli predaja, umiestnení skladu či systéme vybavovania reklamácií a servisných požiadaviek. Stále viac poľských firiem preto využíva podporu špecialistov, aby dokázali efektívne osloviť zákazníkov v susednej krajine.

(1 EUR = 1,1544 USD)



(spravodajca TASR Slavomír Gregorík)

Rast maloobchodných tržieb v Poľsku sa v októbri spomalil



Rast maloobchodných tržieb v Poľsku sa v októbri 2025 spomalil. Ale menej, ako analytici predpovedali. Ukázali to v utorok údaje poľského štatistického úradu GUS. TASR o tom informuje na základe správy agentúry PAP.

Zo štatistík vyplýva, že maloobchodné tržby v Poľsku v októbri 2025 medziročne vzrástli o 5,4 % po septembrovom zvýšení o 6,4 %. Analytici však očakávali, že stúpnu menej, o 3,7 %.

Podľa štatistík v októbri sa v Poľsku spomalil medziročný rast tržieb z predaja motorových vozidiel, motocyklov a súčiastok (na 15 % z 15,6 % v septembri), farmaceutických výrobkov, kozmetiky a ortopedických pomôcok (na 4,4 % z 5,6 %) a potravín, nápojov a tabakových výrobkov (na 0,2 % z 0,6 %). Naopak, rýchlejšie rástli tržby v prípade pevných, kvapalných a plynných palív (7,1 % oproti 4,7 %) a ostatného tovaru (3,3 % oproti 2,4 %).

V medzimesačnom porovnaní sa tržby maloobchodníkov v susednej krajine v októbri zvýšili o 6,7 %. Analytici pritom odhadovali, že vzrastú o 5 % po ich poklese o 2,7 % v predchádzajúcom mesiaci.