Quantcast
< sekcia Ekonomika

Vodík i batéria majú v uskladňovaní energie využitie,zhodli sa experti

Ilustračné foto. Foto: TASR – Milan Kapusta

Najväčšou výhodou batérií je podľa predsedu Slovenskej batériovej aliancie Mariána Smika ich cenová dostupnosť a odskúšanie v praxi.

Bratislava 27. novembra (TASR) - Odborníci čoraz viac diskutujú o energetickej transformácii a dosiahnutí uhlíkovej neutrality, ale aj o efektivite batériových či vodíkových riešení. Predseda Slovenskej batériovej aliancie Marián Smik a predseda Národnej vodíkovej asociácie Slovenska Ján Weiterschűtz sa zhodli, že každá technológia má svoje výhody aj nevýhody a budúcnosť je vo vzájomnej synergii oboch riešení.

"Na krátke uloženie energie sú vhodné batérie, na dlhšie, až sezónne, zase vodík. Napokon aj vozidlá jazdiace na vodík potrebujú batériu a využívajú prednosti batérie uchovať a dodať energiu napríklad pri brzdení či akcelerácii. Vodík zase poskytne vozidlu dlhší a spoľahlivý dojazd, ale aj komfort rýchleho čerpania paliva. Rovnako sa vedia dopĺňať aj v priemyselnej a energetickej sfére," očakávajú Smik aj Weiterschűtz.

Najväčšou výhodou batérií je podľa Smika ich cenová dostupnosť a odskúšanie v praxi. V oblasti elektromobility a úložísk energie je batériových riešení viac ako vodíkových. "Výhody batérií vidím v tom, že ich môžu výrobcovia elektrickej energie využiť na splnenie nových limitov EÚ pri aktivácii podporných služieb. Práve batériové úložiská vedia zabezpečiť nielen reguláciu frekvencie a napätia, ale aj ukladanie energie z obnoviteľných zdrojov," priblížil Smik. Využitie batérií je tak prínosné nielen pre výrobcov elektrickej energie, ale aj distribučné služby či konečných spotrebiteľov.

Dôležitosť podpory takýchto alternatív si uvedomuje aj súkromný sektor. Aj o tom sa diskutovalo na nedávnej konferencii Energy manifest fórum 2O22. "Je nevyhnutné zanalyzovať súčasnú energetickú situáciu a sledovať vývoj cien či dosahov na ekonomiku a spoločnosť. Ešte dôležitejšie je však hľadať konkrétne riešenia a vytvárať podmienky na ich realizáciu," zdôraznil Norbert Hovančák, člen predstavenstva Slovenskej sporiteľne.

Experti na batérie aj napriek ich výhodám priznávajú, že v horizonte rokov 2030 – 2050 už nebudú vedieť na 100 % pokryť dopyt po alternatívnych riešeniach v mobilite ani v priemysle. Aj keď vodík v súčasnosti v praxi nie je až tak viditeľný ako batérie, našiel už svoje uplatnenie a jeho budúcnosť experti vidia hlavne v priemysle.

"V energetike vodík nie je zdrojom energie, ale energonosičom. Vďaka nemu je možné elektrickú energiu uložiť vo vodíku, efektívne ju skladovať aj na dlhé obdobie či prepravovať na dlhé vzdialenosti. Následne je výborne využiteľný v doprave aj v priemysle, na vykurovanie budov, pri tepelných priemyselných procesoch, ale aj ako náhrada fosílnych palív či uhlia pri výrobe ocele. Vodík sa bude využívať všade tam, kde bude priama elektrifikácia nákladovo neefektívna alebo nemožná," dodal Weiterschűtz.