Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 18. apríl 2024Meniny má Valér
< sekcia Ekonomika

Facebook presiahol miliardu fanúšikov

Na snímke výkonný šéf Facebooku Mark Zuckerberg. Foto: TASR/AP

Fenomén menom Facebook vznikol 4. februára 2004. Založil ho Mark Zuckerberg počas štúdia na Harvardovej univerzite.

Bratislava 4. októbra (TERAZ.sk) - Facebookových fanúšikov je už vyše miliarda. Pochválil sa na svojom profile sám zakladateľ Mark Zuckerberg, "je to pre mňa veľmi významný moment a oslava," skonštatoval. Pri tejto príležitosti vytvoril facebookovy tím video, ktoré podľa jeho zakladateľa vyjadruje to, čo je pre nich miesto na zemi.

Zuckerberg sa ráno poďakoval so slovami, "keď to čítate, ďakujem za seba a svoj malý tím všetkým, ktorí spojili miliardu ľudí," a jedným dychom dodal,"je našou túžbou, aby sa ľudia spájali každý deň."


Ilustračná snímka
Foto: TASR/AP

Vznik Facebooku


Fenomén menom Facebook vznikol 4. februára 2004. Založil ho Mark Zuckerberg počas štúdia na Harvardovej univerzite. Spoluzakladateľmi systému boli Chris Hughes, Dustin Moskovitz a Eduardo Saverin.

Cez Facebook najskôr komunikovali iba študenti Harvardovej univerzity. Mark ho spustil zo svojej izby.

V polovici roku 2006 mal už 7 miliónov členov. Lákavý bol pre rôzne veľké spoločnosti ako Microsoft, Yahoo! alebo Viacom. Yahoo! dokonca za Facebook ponúklo 1 miliardu dolárov. V súčasnosti má Facebook vyše 600 miliónov členov a je dostupný skoro na celom svete. Jeho hlavný konkurent MySpace, donedávna neohroziteľná jednotka na trhu s počtom užívateľov nad 100 miliónov, stratil svoju pozíciu v roku 2008.
Facebook momentálne zamestnáva viac ako 1000 zamestnancov a jeho aktuálna trhová cena sa pohybuje tesne nad úrovňou 50 miliárd dolárov.


Ilustračná snímka
Foto: TASR/AP

Facebook a burza


V máji tohto roku spoločnosť vstúpila na burzu. Prvotné reakcie hovorili o tom, že to bude najväčší vstup na burzu v dejinách internetových spoločností. Burzová hodnota prevádzkovateľa najznámejšej sociálnej siete mala dosiahnuť až takmer 96 miliárd USD (73,15 miliardy eur), čo je pre porovnanie dvojnásobok hodnoty najväčšieho svetového výrobcu počítačov Hewlett-Packard.

Facebook stanovil cenové pásmo pre IPO. Jedna akcia bude stáť 28 až 35 USD. Presná cena sa určí neskôr. Celkovo sa vtedy odhadovalo, že prvotná emisia môže vyniesť až 11,8 miliardy USD. Viac ako polovicu z toho mala získa spoločnosť. Zvyšok pôjde na účty akcionárov Facebooku, ktorí predajú časť svojich podielov. To boli odhady pred vstupom

No bublina pľasla potom, ako vyšiel na povrch pochybný obchodný model Facebooku. Negatívny vplyv na vyhliadky populárnej sociálnej siete mal predovšetkým aj fakt, že stále viac užívateľov sa prihlasuje k Facebooku cez mobilné telefóny namiesto počítačov. Displej telefónu je však malý na zobrazenie reklám. To znamená, že rast príjmov z reklamy bude zrejme nižší, než sa predpokladalo. V septembri sa akcia Facebooku prepadla o viac než o 9 % a uzavrela na 20,79 USD (16,10 eura).

Zdroje: TASR, www.wikipedia, Facebook.com