Günzburg 29. januára (TASR) – Nemecký výrobca rebríkov, stoličiek a lešení Munk sa rozhodol aktívne začať riešiť problémy s dodávkami surovín a komponentov, ktorý priniesla pandémia nového koronavírusu. V bavorskom meste Günzburg preto vybudoval obrovský nový sklad.
Skupina investovala 10 miliónov eur do komplexu, aby tam naskladnila dostatok surovín a komponentov na udržanie výroby v prevádzke aj pri vážnom prerušení dodávok, informuje TASR na základe správy AFP.
"
Za 40 rokov vo funkcii som nič podobné nezažil," povedal generálny riaditeľ Ferdinand Munk o nedostatku, ktorý v minulom roku brzdil zotavovanie sa celej nemeckej ekonomiky z pandémie.
V piatok (28. 1.) spolkový štatistický úrad Destatis oznámil, že nemecká ekonomika v posledných troch mesiacoch 2021 medzikvartálne klesla o 0,7 %.
Spoločnosť Munk má problémy jednak s dodávkami hliníka, keďže jeho výrobu zasiahol nedostatok horčíka z Číny, a tiež so získavaním gumených nožičiek na rebríky.
"
Ak by sme si nezaobstarali dvojnásobok svojich bežných zásob hliníka, už by sme neboli schopní vyrábať, pretože dodacie lehoty sú teraz extrémne dlhé," povedal Munk pre agentúru AFP.
Po krízových rokovaniach s najväčšími dodávateľmi krátko po vypuknutí pandémie má teraz bavorská spoločnosť "
oveľa kratšie dodávateľské reťazce", vyhlásil Munk, podľa ktorého kríza ukázala, aké výhodné je mať dodávateľov bližšie pri výrobných závodoch.
Novotou voňajúci hangár je súčasťou plánu spoločnosti "
vyjsť z pandémie silnejší a menej závislý od ostatných", skonštatoval Munk, ktorý si dal tiež za cieľ nikdy sa nespoliehať len na jedného dodávateľa.
Nemecký výrobca rebríkov nie je jediným producentom, ktorý mení svoje postupy v oblasti dodávok, aby sa vyhol prerušeniu výroby, poznamenala Fritzi Köhler-Geibová, hlavná ekonómka spoločnosti KfW.
Zatiaľ čo pred pandémiou globalizácia podporovala trend nákupu materiálov v zahraničí s cieľom znížiť náklady, kríza, ktorú pandémia spôsobila, núti firmy, aby prehodnotili tento model spoliehania sa na zahraničných dodávateľov. "
Firmy po pandémii prehodnotia rovnováhu medzi rýchlosťou a nákladovou efektívnosťou vo svojich dodávateľských reťazcoch a ich odolnosťou voči šokom," myslí si tiež Köhler-Geibová.
Závislosť dôležitého výrobného sektora v Nemecku od dodávok surovín a komponentov spôsobia, že ťažkosti so zásobovaním brzdili jej rast, dodala.
Kľúčové odvetvia nemeckého hospodárstva - automobilový priemysel, zvlášť tvrdo zasiahol akútny nedostatok polovodičov. Predaj nových áut v Nemecku klesol v roku 2021 o 10,1 % po prepade o 19 % v roku 2020.
Nedostatok polovodičov je "
jednoznačne najväčším problémom", povedal pre agentúru AFP Robert Schullan, generálny riaditeľ Hawe Hydraulik v Mníchove.
Zlepšenie dodávok čipov, ktoré Hawe montuje do ovládacích prvkov pre
stavebné stroje a ďalších produktov, je podľa neho stále "
v nedohľadne".
Nemeckú vládu znepokojilo, ako problémy s dodávkami ochromili jeden z jej priemyselných pilierov. Prisľúbila, že vynaloží miliardy eur na návrat výroby polovodičov do Európy. To si však vyžiada čas.
Všetko nasvedčuje tomu, že problémy s dodávkami spomalia oživenie nemeckej ekonomiky aj v tomto roku. Vláda už tento týždeň revidovala smerom nadol svoj odhad rastu v roku 2022 na 3,6 % zo 4,1 %, ktoré predpovedala vlani v októbri.
A hoci očakáva, že zotavovanie sa bude v priebehu roka zrýchľovať, začiatok roka bude "
stále utlmený v dôsledku pandémie", uviedlo v správe ministerstvo hospodárstva.
Vážne problémy s dodávkami budú pokračovať "
do 4. štvrťroka", predpovedá Munk. Varoval pritom pred sebauspokojením zoči-voči novým rizikám a upozornil, že ťažkosti s dodávkami sa môžu v budúcnosti kedykoľvek vrátiť.