Norimberg 27. novembra (TASR) - Dôvera nemeckých spotrebiteľov v ďalší vývoj ekonomiky v nasledujúcom mesiaci vzrástla. Domácnosti prejavujú väčšiu ochotu míňať peniaze pred sviatkami, hoci menej ružové vyhliadky na príjmy bránia silnejšiemu oživeniu ich výdavkov. Vyplýva to z najnovšej prognózy spotrebiteľskej dôvery na december 2025, ktorú vypracovali inštitút pre prieskum trhu GfK a norimberský inštitút pre trhové rozhodnutia NIM. TASR o tom informuje na základe správ Reuters a businesstimes.
Indikátor spotrebiteľskej dôvery GfK, ktorý predpovedá o mesiac dopredu náladu domácností v najväčšej európskej ekonomike, pre december vzrástol na -23,2 bodu z -24,1 bodu v predchádzajúcom mesiaci. To je v súlade s očakávaniami analytikov.
Ochota nemeckých spotrebiteľov nakupovať sa pred sviatkami zvýšila, už druhý mesiac po sebe, a to na -6 z -9,3 v bodu novembri. Dostala sa tak na rovnakú úroveň ako v predchádzajúcom roku. A zároveň, ochota sporiť sa znížila na 13,7 z 15,8 bodu.
„Spotrebiteľská nálada je v súčasnosti takmer na rovnakej úrovni ako v minulom roku. To je dobrá správa pre maloobchodníkov na konci roka. Údaje poukazujú na stabilné vianočné predaje,“ povedal Rolf Bürkl, vedúci spotrebiteľských prieskumov v NIM.
„Na jednej strane to ukazuje určitú stabilitu spotrebiteľskej nálady, ale na druhej strane to ukazuje, že spotrebitelia v krátkodobom horizonte neočakávajú drastické oživenie,“ dodal.
Ekonomické očakávania domácností na nasledujúcich 12 mesiacov však opäť klesli, už štvrtýkrát v rade, a to na -1,1 z 0,8 bodu, hoci zostali vyššie ako pred rokom. Zhoršil sa aj výhľad príjmov, ktorý sa zmenil na negatívny (-0,1 oproti 2,3), čo signalizuje pretrvávajúci tlak na financie domácností.
Analytici odhadujú, že nemecká ekonomika v roku 2025 vzrastie iba o 0,2 % po dvoch rokoch poklesu, keďže opatrenia kancelára Friedricha Merza v oblasti výdavkov potrebujú čas, aby sa prejavili v ekonomike.
Prieskum GfK sa uskutočnil v dňoch od 30. októbra do 10. novembra 2025.
12 bal mj