Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 5. december 2025Meniny má Oto
< sekcia Ekonomika

Globálny dopyt po leteckej doprave sa podľa Boeingu do roku 2030 zvýši

Otvorenie medzinárodného veľtrhu obrannej a bezpečnostnej techniky IDEB na výstavisku Incheba v BratislaveNa snímke lietadlo Spartan počas preletu v rámci otváracieho ceremoniálu medzinárodného veľtrhu obrannej a bezpečnostnej techniky IDEB v priestoroch výstaviska Incheba 3. októbra 2023 v Bratislave. Foto: FOTO TASR - Pavol Zachar

Boeing očakáva, že dopyt do roku 2044 bude na úrovni 43.600 nových lietadiel.

Washington 15. júna (TASR) - Celosvetový dopyt po leteckej doprave sa do roku 2030 zvýši o viac ako 40 %, čo znamená, že v nasledujúcich rokoch budú potrebné tisíce nových lietadiel. Oznámila to spoločnosť Boeing, ktorá v nedeľu zverejnila svoju prognózu dopytu po komerčných lietadlách v nasledujúcich dvadsiatich rokoch. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Reuters.

Boeing očakáva, že dopyt do roku 2044 bude na úrovni 43.600 nových lietadiel. To v podstate zodpovedá odhadu z minulého roka, ktorý predpokladal dopyt po 43.975 dodávkach nových lietadiel do roku 2043. Aktualizovaná prognóza americkej spoločnosti zahŕňa takmer 33.300 úzkotrupých lietadiel, niečo vyše 7800 širokotrupých lietadiel, 955 nákladných lietadiel a 1545 lietadiel v regionálnej doprave. Jednoprúdové lietadlá zahŕňajú model Boeing 737 MAX a model A320neo od európskeho konkurenta Airbus. Tieto stroje v súčasnosti zodpovedajú za približne štyri z piatich dodávok nových komerčných lietadiel.

Zatiaľ čo prognóza dodávok zostáva približne rovnaká, Boeing znížil svoj 20-ročný výhľad rastu osobnej dopravy zo 4,7 % v minuloročnej prognóze na 4,2 % v tomto roku. Celosvetová letecká doprava sa podľa prognózy do roku 2030 zvýši o viac ako 40 % v porovnaní s obdobím pred pandémiou ochorenia COVID-19.

Boeing očakáva, že počas nasledujúcich 20 rokov bude približne 51 % dopytu po nových lietadlách pochádzať z rastu v odvetví leteckej dopravy, a nie z výmeny starších lietadiel. Čína, južná Ázia a juhovýchodná Ázia, kam patrí aj India, by mali predstavovať polovicu tejto dodatočnej kapacity. Severná Amerika a Eurázia predstavujú viac ako polovicu predpokladaných dodávok na výmenu starších lietadiel.