Quantcast
< sekcia Ekonomika

Analytici navrhli ďalšiu možnosť, ako riešiť dopravu v Prešove

Dopravná situácia v Prešove Foto: TASR/Milan Kapusta

Za realistické považujú analytici IFP postaviť severný obchvat mesta v upravenej trase s jedným tunelom v polovičnom profile.

Bratislava 14. februára (TASR) - Inštitút finančnej politiky (IFP), ktorý pôsobí pri ministerstve financií, dnes navrhol ďalšiu alternatívnu možnosť, ako vyriešiť dopravnú situáciu v Prešove.

Za realistické považujú analytici IFP postaviť severný obchvat mesta v upravenej trase s jedným tunelom v polovičnom profile. To by podľa nich prinieslo nižšie náklady o 220 miliónov eur.

"Ušetrené financie sa dajú využiť na novú cestu prvej triedy I/68 zo severu na juh za 140 miliónov eur a ďalšie riešenia vo vnútri mesta," opísali analytici inštitútu na Facebooku. Mali by sa podľa nich napríklad posilniť vlaky, aby sa stali reálnou alternatívou cestovania.

Analytici zopakovali, že v ideálnom svete by sa obchvat Prešova postavil v polovičnom profile východnou trasou o 450 miliónov eur lacnejšie a časť ušetrených peňazí by sa využila na ďalšie dopravné riešenia v Prešove. "Prešovčania by ale museli čakať na prekreslenie projektu a prípravu novej dokumentácie východnej trasy," pripustil IFP.

Inštitút tak reagoval na aktuálnu diskusiu, ktorá sa objavila v súvislosti s riešením dopravy v Prešove. V súčasnosti sa totiž ráta s tým, že v Prešove najprv pribudne 7,8-kilometrový úsek diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh za 356,3 milióna eur a neskôr má mesto odbremeniť necelých 15 kilometrov severného obchvatu na rýchlostnej ceste R4 odhadom za predbežne kalkulovaných 535 miliónov eur.

Analytický tím ministerstva financií z projektu Hodnota za peniaze však v liste prezidentovi SR Andrejovi Kiskovi, zverejnenom minulý týždeň, hovoril o alternatíve, ktorá by ušetrila približne 400 miliónov eur. Navrhujú napríklad postaviť obchvat Prešova na východe za približne 280 miliónov eur a k tomu doplniť novú štvorprúdovú cestu prvej triedy priamo v meste za najviac 150 miliónov eur.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) ale v pondelok (13.2.) reagoval, že názor analytického tímu ministerstva financií z projektu Hodnota za peniaze je v tomto momente pri projekte obchvatu mesta irelevantný. Príprava výstavby obchvatu je totiž už vo finálnej fáze a či už vyhlasovanie nového tendra, alebo budovanie obchvatu inde by podľa ministra znamenalo časový posun.

Okrem toho, východný obchvat Prešova nie je vôbec v územnom pláne mesta. To by znamenalo, že nanovo nakreslená diaľnica by mohla byť za osem až deväť rokov. Do prípravy chystaného obchvatu Prešova sa už tiež podľa neho investovalo približne 50 miliónov eur na výkup pozemkov a projekty. Zároveň sa má táto cesta spolufinancovať z eurofondov určených do roku 2020, jej výstavba sa teda nemôže odďaľovať.

Podobné analýzy treba podľa Érseka robiť na začiatku, a nie v strede či v závere projektu. Rezort dopravy ale avizoval, že chce ešte znížiť cenu za obchvat na diaľnici D1 Prešov, západ - Prešov, juh o približne 6 %.