Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 6. december 2025Meniny má Mikuláš
< sekcia Ekonomika

Inštitút Ifo neočakáva rýchle zmiernenie inflácie v Nemecku

Ilustračné foto. Foto: Teraz.sk - Hana Štefánková

Zvýšiť ceny chcú najmä poskytovatelia služieb zameraných na spotrebiteľov a maloobchodníci, kde cenové očakávania v prvom mesiaci roka vzrástli na 27,5 bodu z decembrových 19,9 bodu.

Mníchov 31. januára (TASR) - Medziročná inflácia v Nemecku v nasledujúcich mesiacoch pravdepodobne zotrvá na úrovni približne 2,5 %, teda nad dvojpercentným cieľom Európskej centrálnej banky. TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA, ktorá sa v piatok odvolala na ekonomický inštitút Ifo.

Inflácia podľa nemeckého štatistického úradu Destatis v decembri vzrástla na 2,6 % a za celý rok 2024 dosiahla v priemere 2,2 %. Hodnotenie inštitútu Ifo vychádza z jeho prieskumu, ktorý sa každý mesiac zameriava na cenové plány nemeckých podnikov. Index cenových očakávaní zostal v januári prakticky nezmenený na úrovni 19,6 bodu, oznámil v piatok mníchovský inštitút. To znamená, že podiel podnikov, ktoré chcú zvýšiť ceny, je o 19,6 percentuálneho bodu vyšší ako podiel tých, ktoré chcú ceny znížiť. Rozsah plánovaného zvyšovania cien nebol predmetom prieskumu.

Zvýšiť ceny chcú najmä poskytovatelia služieb zameraných na spotrebiteľov a maloobchodníci, kde cenové očakávania v prvom mesiaci roka vzrástli na 27,5 bodu z decembrových 19,9 bodu. Ceny plánujú zvýšiť hotely, cestovné kancelárie a poskytovatelia služieb v oblasti umenia, zábavy a rekreácie. Tlak na ceny výrazne klesol v odvetví stravovania a v maloobchode sa zmiernil v prípade potravín a nápojov, elektrických spotrebičov, obchodov pre domácich majstrov a predajcov automobilov.

Výrazne nižšie sú cenové očakávania v spracovateľskom priemysle, kde mierne klesli na 6,6 bodu. Podľa Ifo najmä energeticky náročné priemyselné odvetvia plánujú v najbližších mesiacoch viac znížiť svoje ceny. V stavebníctve sú cenové očakávania na úrovni 0,5 bodu, čo znamená, že počet podnikov, ktoré chcú ceny zvýšiť, je stále viac-menej rovnaký ako počet tých, ktoré ich chcú znížiť.