< sekcia Ekonomika

IT odborníci vítajú zastavenie projektu v rezorte dopravy

Foto: TASR

Minister Brecely sa koncom minulého týždňa rozhodol zrušiť verejné obstarávanie na vybudovanie Atlasu pasívnej infraštruktúry a vrátiť projekt do analytickej fázy.

Bratislava 15. augusta (TASR) – Občianske združenie Slovensko.Digital víta rozhodnutie ministra dopravy Romana Brecelyho (#Sieť) zastaviť IT projekt Atlas pasívnej infraštruktúry v hodnote takmer 50 miliónov eur. Odborníci pripomínajú, že rovnako treba prehodnotiť aj ďalšie projekty v rezortoch školstva, dopravy alebo v Sociálnej poisťovni (SP) spolu za približne 180 miliónov eur.

Ešte vo februári upozornili odborníci zo Slovensko.Digital spoločne s Alianciou Fair-Play na viacero IT nákupov, ktorým chýbali podkladové štúdie. Medzičasom bol zastavený projekt elektronických kartičiek poistencov na ministerstve zdravotníctva či projekt automatických radarov na ministerstve vnútra.

Brecely sa koncom minulého týždňa rozhodol zrušiť verejné obstarávanie na vybudovanie Atlasu pasívnej infraštruktúry a vrátiť projekt do analytickej fázy. Odborníci mu vyčítali predraženosť, a preto rozhodnutie ministra vítajú. Zároveň vláde pripomínajú, že rovnako treba analyzovať aj ďalšie veľké projekty, ktoré začiatkom roka vyvolali pochybnosti IT komunity.



Ako uviedol zástupca združenia Ján Hargaš, týka sa to nákupu internetového pripojenia pre školy (Edunet) na ministerstve školstva, Informačného systému výstavby na ministerstve dopravy a Informačného systému Sociálnej poisťovne.

Edunet mal nahradiť projekt Infovek a zabezpečiť pripojenie škôl k internetu v hodnote viac ako 70 miliónov eur. Ešte v marci ho spolu s neziskovkami kritizovali aj zástupcovia telekomunikačného trhu a vyčítali mu nastavenie, ktoré obmedzovalo konkurenciu. "Aktuálne platná zmluva na Infovek medzi ministerstvom školstva a spoločnosťou Slovak Telekom sa končí v septembri 2016 a nákup nového pripojenia pre školy je podľa nášho názoru nezvládnutý. Od marca sme však nevideli žiadnu analýzu, ako plánuje rezort v tejto situácii postupovať," zdôraznil Hargaš.

Odborníci očakávajú vyjadrenie aj k nákupu Informačného systému výstavby na ministerstve dopravy za vyše 40 miliónov eur. Tento systém mal podľa Hargaša elektronizovať stavebné konanie, ale nebola k nemu zverejnená analýza jeho ekonomickej výhodnosti. "Tento projekt mala prehodnotiť tá istá komisia, ktorá nakoniec odporučila zastaviť Atlas pasívnej infraštruktúry. Výstupy komisie však nie sú známe. Budeme preto ministerstvo žiadať o vyjadrenie aj k tomuto projektu," avizoval.

IT komunita poukazuje tiež na nákup informačného systému pre SP za viac než 70 miliónov eur. "Rovnako ako pri ostatných projektoch nám okrem iného chýba poctivá a aktuálna štúdia, ktorá by zhodnotila náklady a prínosy tejto investície. Práve nekvalitná štúdia bola dôvodom na zastavenie Atlasu pasívnej infraštruktúry, a preto nás zaujíma aj pri projekte SP," uzavrel Hargaš.