Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 17. jún 2024Meniny má Adolf
< sekcia Ekonomika

Medzinárodná konferencia má načrtnúť smer rozvoja dopravy v KSK

Na snímke predseda KSK Zdenko Trebuľa. Foto: FOTO TASR/Milan Kapusta

"Doprava patrí medzi kľúčové prvky hospodárstva i spoločnosti v celej Európe," konštatoval predseda KSK Zdenko Trebuľa.

Košice 25. júna (TASR) - Predstaviť perspektívy rozvoja dopravy a dopravnej infraštruktúry v metropole východného Slovenska a celom regióne je ambíciou dvojdňovej odbornej konferencie Budúcnosť dopravy v meste Košice a Košickom kraji, ktorá sa začala v Košiciach. S podporou Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR, Magistrátu mesta Košice, Žilinskej univerzity v Žiline a Technickej univerzity v Košiciach ju pripravil Košický samosprávny kraj (KSK) v spolupráci s Agentúrou na podporu regionálneho rozvoja Košice.

„Doprava patrí medzi kľúčové prvky hospodárstva i spoločnosti v celej Európe a mobilita je veľmi dôležitá nielen pre ekonomický rozvoj regiónov, ale aj životnú úroveň občanov. Dobrá integrovaná dopravná infraštruktúra môže pomôcť hospodárskemu rastu i vytváraniu pracovných miest,“ konštatoval predseda KSK Zdenko Trebuľa, ktorý spoločne s primátorom Košíc Richardom Rašim prevzali nad konferenciou záštitu.

„Cieľom konferencie, ktorá sa v takomto rozsahu koná v Košiciach po desiatich rokoch, je vyznačiť cesty, akými by sa mohla a mala doprava v metropole východného Slovenska i v celom regióne uberať,“ dodal predseda KSK, ktorý očakáva najmä množstvo konkrétnych odborných námetov, ktoré bude môcť MDVRR zapracovať do operačného programu na roky 2014 až 2020. „Je nutné zmeniť kritéria prerozdeľovania prostriedkov vybraných na dani z motorových vozidiel. Nie je logické, aby ten kto sa stará o 500 kilometrov ciest II. a III. triedy mal výber 34 miliónov eur a my, ktorí sa staráme o 2000 kilometrov méme príjmy okolo 11 miliónov eur,“ podčiarkol Trebuľa.

Štátny tajomník MDVRR Viktor Stromček zdôraznil, že je dôležité najmä nastaviť procesy a to najmä v programe integrovaných dopravných systémov. „Nový grafikon v roku 2014 by mal odrážať potreby Vyšších územných celkov a zaviesť lepší systém spolupráce rôznych druhov dopravy tak, aby ľudia vo väčšej miere využívali kombinovanú dopravu,“ povedal. Podľa jeho slov by aj diaľničná sieť na Slovensku mala byť hotová najneskôr v roku 2019.

Na konferencii vystúpi päťdesiatka odborníkov z celého Slovenska, ale aj Českej republiky a Maďarska. V štyroch sekciách sa budú venovať dopravnej infraštruktúre a cestnej doprave, koľajovej doprave, logistike, riadeniu a integrovaným dopravným systémom, ale aj ostatným druhom dopravy a cestovnému ruchu. Priblížia aktuálny stav cestnej i koľajovej dopravy - železničnej aj mestskej, ale tiež súčasnú dopravnú infraštruktúru. Ponúknu aj pohľad na rozvoj leteckej dopravy a na situáciu v regióne z hľadiska rozvoja vodnej či cyklistickej dopravy. Viaceré príspevky sa budú zaoberať perspektívami rozvoja jednotlivých dopravných segmentov v nadväznosti na európsky dopravný systém. Dopravní odborníci v neposlednom rade zadefinujú aj problémy, ktoré bránia efektívnemu rozvoju dopravy a cestovného ruchu na území východného Slovenska.