Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 27. apríl 2024Meniny má Jaroslav
< sekcia Ekonomika

Konflikt stopol spoluprácu ŽOS Zvolen s Ukrajinou, firma si polepšila

Na snímke je časť výrobnej haly, kde sa pracuje na modernizovaných lokomotívach. Foto: TASR/Dušan Hein

Železničné opravovne a strojárne Zvolen medzitým zaregistrovali výmenu osôb zastupujúcich ukrajinskú stranu.

Zvolen 7. apríla (TASR) - Aj napriek prerušeniu sľubnej spolupráce s ukrajinskými partnermi pre konflikt na východe krajiny, zaznamenala vlani spoločnosť Železničné opravovne a strojárne (ŽOS) Zvolen najlepšie hospodárske výsledky za posledné tri roky. Železničné opravovne dosiahli obrat 38,9 milióna eur, čo bolo medziročne o 2,4 milióna viac.

"Situácia na Ukrajine bohužiaľ nateraz zastavila sľubne sa rozvíjajúcu spoluprácu s tamojšími partnermi. Pritom zmluva na dodávku šiestich lokomotív mala byť len začiatkom širokej a dlhodobej spolupráce," uviedol pre TASR generálny riaditeľ spoločnosti Vladimír Poór.

Zmluva sa týkala modernizácie prvých šiestich lokomotív typu ČME 3 vyrobených v bývalom Československu. Lokomotív tohto typu bolo na Ukrajinu dodaných za bývalého režimu asi 700 kusov. Ukrajinská strana mala pritom záujem o modernizáciu minimálne 100 kusov.

Podľa Poóra spoločnosť ŽOS v rekordne krátkom čase zhotovila ešte v roku 2013 prototyp prvého vozidla. "Prototyp úspešne absolvoval povinné skúšky na Ukrajine a získal oprávnenie na skúšobnú prevádzku na tratiach Ukrajinských železníc. Zároveň boli z komponentov dodaných zo ŽOS Zvolen vyhotovené ďalšie dve vozidlá, ktoré boli oživené na Ukrajine, priamo vo výrobnom závode v Poltave s účasťou a dohľadom odborných tímov zo ŽOS Zvolen, všetko v súlade s uzavretou zmluvou," priblížil ďalej situáciu riaditeľ.

Komponenty na ďalšie tri vozidlá sa dostali do vysokého štádia rozpracovanosti v ŽOS Zvolen. "Zároveň náš ukrajinský partner plnil časť zmluvy týkajúcu sa opravy a úpravy hlavného rámu a podvozkov pôvodných rušňov. Do tohto procesu však zasiahli udalosti na Ukrajine, majúce charakter vyššej moci."

ŽOS Zvolen medzitým zaregistrovali výmenu osôb zastupujúcich ukrajinskú stranu. Zároveň nastali komplikácie pri plnení zmluvných podmienok z hľadiska platobnej disciplíny. Navyše sa oslabila ukrajinská mena, čím sa pre ukrajinskú stranu výrazne predražilo finančné plnenie v eurách a následne aj celkom zastavilo. "Z týchto dôvodov sme nútení našu spoluprácu považovať za prerušenú a jej obnovenie bude možné až vtedy, keď sa situácia politicky a ekonomicky stabilizuje," zdôraznil Poór.

Politická stabilizácia by mala zabezpečiť to, že bude možné vážne rokovať so zodpovednými predstaviteľmi Ukrajinských železníc a ekonomická stabilizácia by mala prispieť k tomu, že ukrajinský partner bude spoľahlivo disponovať finančnými zdrojmi potrebnými na úhradu dodávok. "Máme však záujem v spolupráci pokračovať a pre budúcnosť máme čo ponúknuť aj v iných oblastiach," dodal riaditeľ.

Otvorená však ostala otázka rozpracovanosti komponentov na zvyšné tri vozidlá. Domáhať sa nárokov vyplývajúcich zo zmluvy právnou cestou nie je pre ŽOS dobré riešenie. Spoločnosť preto hľadá iné alternatívy ich použitia, pričom sa ukazuje, že by mohli byť úspešní. "Správa o úspešnom pôsobení ŽOS Zvolen na Ukrajine sa na východných trhoch rozšírila veľmi rýchlo a v tom vidíme zaujímavú príležitosť na spoluprácu s krajinami východnej Európy a západnej Ázie," pripomenul zástupca firmy.

Ako riaditeľ ďalej uviedol, orientácia na modernizáciu ČME 3 na Ukrajine a v Rusku bol strategický cieľ spoločnosti, na ktorom cieľavedome pracovali viac ako tri roky. "Ukrajinu sme museli prerušiť v etape plnenia nádejnej zmluvy. Uzavretie zmluvy s ruskými železnicami znemožnila devalvácia ruského rubľa. Išlo o zmluvu na modernizáciu 200 kusov rušňov v objeme 280 miliónov eur, ktorá bola tesne pred podpisom. To, že dnes vychádza naše úsilie nazmar, je dôsledok konfliktu, ktorý nikto z nás nepredpokladal," konštatoval.

ŽOS Zvolen už pre tento rok nepočíta so žiadnymi dodávkami pre Ukrajinu a Rusko. "Ťažiskom našich výkonov sú dodávky pre ZSSK Slovensko (modernizácia rušňov 757), opravy HDV pre ZSSK Slovensko a ZS Cargo, opravy HDV pre poľských prepravcov a výroba električkových podvozkov pre Pragoimex (električky pre Košice). Strategicky sa orientujeme na udržanie pozícií v modernizáciách a opravách ŽKV v tuzemsku. Čoraz viac sa nám darí prenikať na poľský trh, možnosti vidíme aj na Balkáne, ale aj v susednom Rakúsku. Naďalej máme záujem o rozvoj dodávok a služieb na východné trhy a usilujeme sa zvyšovať objem strojárskej výroby."

Čo sa týka ľudských zdrojov, v krátkom čase čaká spoločnosť generačná výmena. Viacerí starí pracovníci budú odchádzať do dôchodku a firma musí postupne vychovať ich náhradu. "Ak chceme udržať zdravé hospodárenie spoločnosti a pozíciu na trhu, musíme kalkulovať s nárastom objemu výroby a to bude vyžadovať nové pracovné sily. Aktuálne máme napríklad nedostatok zváračov, sústružníkov a horizontkárov. Nemáme tiež dostatočné vyťaženie pre podvozkárov a elektromechanikov," uviedol Poór.

ŽOS Zvolen aktuálne zamestnáva 613 ľudí. Ich počet sa medziročne takmer nezmenil.