< sekcia Ekonomika

Stravovacie zariadenia sú zaskočené kritériami 4. fázy uvoľňovania

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Prevádzkovatelia reštaurácií považujú podmienku 15 m2 na zákazníka za neopodstatnenú.

Bratislava 21. mája (TASR) – Prevádzkovatelia reštaurácií zostali zaskočení podmienkou dodržania kritéria 15 m2 na zákazníka. Tú od nich vyžaduje pri otvorení vnútorných priestorov reštaurácií Úrad verejného zdravotníctva (ÚVZ) napriek tomu, že predstavitelia vlády a hlavný hygienik pri ohlasovaní spustenia 4. fázy uvoľňovania ekonomiky deklarovali, že režim, v ktorom budú fungovať interiéry reštaurácií, kaviarní a ďalších zariadení verejného stravovania, bude rovnaký ako pri letných terasách. Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS) preto požiadala krízový štáb, aby uplatňovanie tohto pravidla pre zariadenia verejného stravovania prehodnotil.

"Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska považuje dodržiavanie kritéria 15 m2 na jedného zákazníka v interiéri reštaurácií, ktoré bolo definované v opatrení ÚVZ v súvislosti s rozhodnutím krízového štábu o spustení tzv. 4 fázy uvoľňovania ekonomiky, za neopodstatnené a kontraproduktívne," uviedol vo štvrtok generálny manažér AHRS Marek Harbuľák.

Mnoho prevádzkovateľov reštaurácií sa spoľahlo na vyjadrenia členov krízového štábu a otvorilo svoje prevádzky v zmysle takto deklarovaných režimov. "Po oboznámení sa s obsahom Opatrenia ÚVZ SR však ostali prevádzkovatelia zaskočení požiadavkou, ktorá sa doteraz neuplatňovala ani v prípade letných terás a je kontraproduktívna," zdôraznil Harbuľák. Obmedzenie počtu zákazníkov podľa výmery podlahovej plochy totiž výrazne znižuje počet zákazníkov v reštauráciách. "Pravidlo nedáva logický význam v kombinácii s určenými minimálnymi rozstupmi stolov a zákazníkov, čo považujeme za dostatočné na elimináciu prenosu prípadného ochorenia," zdôraznil šéf asociácie.

Podľa prevádzkovateľov reštaurácií takto definované prevádzkové režimy pre zariadenia verejného stravovania neznamenajú pomoc a uvoľňovanie, ale naopak, pre mnohé podniky môžu byť poslednou kvapkou v rozhodovaní o prepúšťaní zamestnancov a ukončení ich činností.

"AHRS preto žiada krízový štáb, aby urýchlene prehodnotil uplatňovanie tohto pravidla pre zariadenia verejného stravovania. Zároveň žiadame všetkých kompetentných, aby včas a s predstihom zverejňovali dôležité informácie o uvoľňovaní ďalších služieb cestovného ruchu, aby mali podnikatelia v hotelierstve a gastronómii dostatok času na oboznámenie a prípravu prevádzky," dodal Harbuľák.