< sekcia Ekonomika

Zvýšiť kvalitu v cestovnom ruchu pomôžu nové štandardy

Štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) František Palko. Foto: FOTO TASR/Oliver Ondráš

Inšpiráciou pre slovenské štandardy bola najmä kvalita a úroveň cestovného ruchu v Nemecku.

Bratislava 15. januára (TASR) - Menej reklamácií a nespokojných návštevníkov a zároveň vyššiu kvalitu vo všetkých sektoroch cestovného ruchu si Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR sľubuje od nových certifikátov kvality, o ktoré sa môžu onedlho dobrovoľne uchádzať podnikatelia v cestovnom ruchu. Tento systém im môže pomôcť získať zákazníkov. V súčasnosti sú už známe štandardy kvality 1. a 2. stupňa, ktoré musia subjekty splniť. Informoval o tom hovorca MDVRR Martin Kóňa.

"Naším cieľom je vybudovanie jednotnej značky kvality, ktorá bude ukazovateľom kvality v cestovnom ruchu. Zapojením poskytovateľov služieb v cestovnom ruchu do certifikácie, poskytovatelia získajú dôveryhodnosť nielen u slovenských návštevníkov, ale aj tých zahraničných," povedal štátny tajomník MDVRR František Palko.

Po splnení štandardov získajú subjekty certifikát, ktorým si označia svoje prevádzky a budú môcť túto značku využiť aj na svoj marketing. Podľa Palka systém kvality v cestovnom ruchu prispeje aj k zvyšovaniu konkurencieschopnosti Slovenska a jeho regiónov, a tým sa, samozrejme, zvýši aj príjem financií do tohto segmentu a vytvoria sa nové pracovné miesta.

V najbližších mesiacoch sa uskutoční vzdelávanie školiteľov, hodnotiteľov systému a zástupcov subjektov cestovného ruchu, ktorí sa zapoja do certifikácie. Podľa štandardov je možné certifikovať ubytovacie zariadenia, reštaurácie, kempy a chatové osady, ski areály, turistické informačné centrá, sprievodcov a aquaparky. MDVRR predpokladá, že v budúcnosti sa môže tento systém použiť v ďalších oblastiach, ako sú napríklad cestovné agentúry alebo verejný sektor.

"Veríme, že štandardy prinesú úžitok zákazníkom a aj prevádzkovateľom služieb. Zároveň zavedením certifikácie a sieťou školení sa nám podarí zabezpečiť zvýšenie kvality a podporu cestovného ruchu na Slovensku," povedal Palko.

Inšpiráciou pre slovenské štandardy bola najmä kvalita a úroveň cestovného ruchu v Nemecku. Nemecký systém kvality sa MDVRR snažilo prispôsobiť na slovenské podnikateľské a spotrebiteľské prostredie. Štandardy vytvoril expertný tím, ktorého súčasťou boli napríklad aj zástupcovia Zväzu hotelov a reštaurácií SR alebo Asociácie turistických informačných centier. V budúcnosti plánuje MDVRR prípravu štandardov aj pre tretí, teda najvyšší stupeň certifikácie.