Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Ekonomika

Letná sezóna na horách: Ako si turistiku užiť zodpovedne a bezpečne

Foto: Generali

Počas letných prázdnin sa slovenské hory opäť zaplnia turistami. Horská záchranná služba preto všetkých vyzýva k opatrnosti.



Bratislava 1. júla (OTS) - Turistov na slovenských horách počas leta výrazne pribúda. Priamo úmerne s tým sa zvyšuje aj počet tých, ktorí potrebujú pomoc horských záchranárov. Náročnú prácu v teréne však pomáhajú záchranárom uľahčovať moderné technológie, akou je aj aplikácia Horská záchranná služba či dron.

Počas letných prázdnin sa slovenské hory opäť zaplnia turistami. Horská záchranná služba preto všetkých vyzýva k opatrnosti. „Odporúčame sa na každú túru poriadne pripraviť. Skontrolovať predpoveď počasia a výstrahy pre danú oblasť. Obliecť sa primerane počasiu a obuť si pevnú obuv. Zbaliť si dostatok proviantu a tekutín, mať plne nabitý telefón a v ňom stiahnutú aplikáciu HZS. Vyraziť na túru včas a najmä zbytočne nepreceňovať svoje schopnosti,” radí Marek Biskupič, riaditeľ Horskej záchrannej služby.

Zodpovedne by ste sa mali správať nielen k sebe, ale aj k prírode. „Počas turistiky sme na návšteve prírody a k nášmu hostiteľovi by sme sa tak mali správať so všetkou úctou. To znamená, že za sebou nenechávame odpadky, nerobíme zbytočný hluk, neplašíme a nekŕmime zvieratá, nezakladáme oheň, nezbierame plody a huby a netrháme rastliny. Ak sa na turistiku vyberieme so psíkom, máme ho po celý čas na vôdzke,” upozorňuje Pavol Majko, riaditeľ Správy Tatranského národného parku so sídlom v Tatranskej Lomnici.

Práve psi totiž môžu ostať verní svojmu loveckému pudu a zaútočiť na voľne žijúce zvieratá alebo ich stresovať. V TANAP-e sa neustále pasujú i s odpadkami, ale aj nezodpovedným kŕmením živočíchov, ktoré tak strácajú prirodzenú plachosť. Mnohé tieto jedince sa musia následne premiestniť, alebo usmrtiť a to by si mal uvedomiť každý, kto je pre jednu fotku ochotný riskovať budúcnosť zvieraťa, ktoré našu pomoc nepotrebuje.
Foto: Generali


Najčastejšie vo Vysokých Tatrách
Horská záchranná služba od roku 2015 vykonáva cez 2000 zásahov ročne, priemerne ide o 2 575 zásahov. Výnimkou je rok 2021, kedy počet zásahov klesol vplyvom pandémie v súvislosti s ochorením COVID-19. V minulom roku najčastejšie potrebovali turisti pomoc vo Vysokých Tatrách. „Takmer štvrtinu všetkých výjazdov HZS tvoria zablúdenia alebo uviaznutia ľudí v horskom teréne, čo je alarmujúci stav. Bez moderných nástrojov, akým je aplikácia Horská záchranná služba, by bola pomoc veľmi náročná a hlavne zdĺhavá. Vďaka aplikácii poznáme presnú polohu volajúceho, ktorého vieme buď nasmerovať späť na turistický chodník, alebo mu rýchlo prísť na pomoc bez potreby prehľadávania väčšej oblasti. Aplikácia je tak neoceniteľným pomocníkom nielen pre turistov v núdzi, ale aj pre nás, záchranárov,“ hovorí Marek Biskupič z HZS.

Aplikácia pomohla už viac ako 250-krát
Aplikácia HZS je vďaka podpore poisťovne Generali k dispozícii širokej verejnosti už tretí rok. „Úlohou poisťovne je nielen riešiť následky nečakaných situácií, ale aj snažiť sa im predchádzať. Práve aplikácia Horská záchranná služba v sebe spája pomoc ľuďom v núdzi a prevenciu, ktoré sú blízke aj Generali. Zároveň som rád, že prostredníctvom aplikácie a jej užitočných funkcionalít môžeme uľahčiť prácu záchranárom, ktorí na horách odvádzajú skvelú prácu často vo veľmi náročných podmienkach,” hovorí Juraj Jurčík, obchodný riaditeľ Generali pre Slovensko.
Od svojho spustenia pomohla aplikácia záchranárom a jej užívateľom už viac ako 250-krát. Presne pre rokom napríklad pomohla 4 turistom, ktorí uviazli pri prechode od Zeleného plesa ku Téryho chate na snehovom poli vo vrcholovej časti Baranieho sedla. „Turisti boli mimo značeného turistického chodníka a bez potrebného vybavenia. Na základe ich presnej polohy, ktorú automaticky odoslala aplikácia záchranárom, priletel turistom na pomoc záchranársky vrtuľník,“ hovorí Biskupič.
Neoceniteľnou sa aplikácia ukázala aj počas minuloročného septembra, keď pomohla uviaznutým českým horolezcom na severovýchodnej stene Pustej Stráže. Keďže v tejto lokalite je nedostatočný telefónny signál, celá komunikácia prebiehala prostredníctvom chatu.

Posielanie fotografií cez chat
Práve presná lokalizácia, ktorú aplikácia umožňuje, a možnosť komunikovať prostredníctvom chatu sú jej veľkým prínosom. „Aplikácia takýmto spôsobom v minulom roku pomohla v približne 80-tich prípadoch. Tento rok sme sa webový portál aplikácie rozhodli ešte viac prepracovať. Po novom dokáže prostredníctvom chatu zasielať fotografie turistom v núdzi aj operačné stredisko. Táto funkcionalita je užitočná najmä v situáciách, keď záchranári s turistami pre nedostatočný signál nemôžu komunikovať štandardne a prostredníctvom fotiek im tak lepšie dokážu vysvetliť, ako do ich príchodu postupovať,” hovorí Filip Maleňák z Medical Information Technologies.
Foto: Generali


Automatické zasielanie upozornení
Aplikácia turistom nielen pomáha v núdzi, ale má aj preventívny charakter vďaka notifikáciám a upozorneniam na nebezpečenstvá. „Novinkou v aplikácii je aj možnosť nastaviť si zasielanie upozornení pre konkrétnu lokalitu, ktorú plánujeme navštíviť. Ak HZS vydá pre akúkoľvek oblasť nové varovanie, užívatelia aplikácie budú okamžite upozornení bez nutnosti aktívne tieto informácie vyhľadávať v aplikácii alebo na webe HZS,” vysvetľuje Maleňák.
Upozornenia na nebezpečenstvá v danej lokalite bude aplikácia turistom automaticky posielať aj vtedy, ak si v Knihe vychádzok a túr nastavia plánovanú trasu. „Večer pred plánovaným dňom túry aplikácia sama odošle notifikáciu s aktuálnymi podmienkami vo vybranej oblasti hôr. Turisti tak majú dostatok času zvážiť inú trasu alebo prípadne úplne iný výstup.” Slovenská Kniha vychádzok a túr funguje navyše po novom aj v českých horách a opačne.

Jednoduchšie pre cudzincov
Slovenské hory a národné parky navštevujú aj mnohí turisti zo zahraničia. „Významnou skupinou návštevníkov sú Česi, Poliaci, Maďari, ale aj Lotyši, Nemci, Rakúšania či Rumuni. Pri niektorých z nich sa pri dovolaní na našu tiesňovú linku stretávame s jazykovou bariérou,“ upozorňuje Biskupič. Práve jednou z noviniek v aplikácii je automatický preklad chatu z cudzieho jazyka do slovenčiny a naopak, a to podľa jazyka, v akom je nastavený mobilný telefón turistu. Pomoc prostredníctvom aplikácie si tak dokážu privolať aj turisti zo zahraničia.

Nezabudnite na poistenie do hôr
Pred odchodom na túru je potrebné mať uzatvorené poistenie do hôr, ktoré si viete jednoducho uzavrieť aj v aplikácii Horská záchranná služba. Poistenie do hôr preplatí zásah Horskej záchrannej služby v horských oblastiach a jaskyniach všade tam, kde má horská služba pôsobnosť. Toto poistenie kryje samotnú záchranu a poskytnutie prvej pomoci, ale napríklad aj pátranie, ak sa stratíte v lese. „Priemerná cena zásahu Horskej záchrannej služby sa pohybuje na úrovni 400 eur. V prípade náročnejšieho zásahu, alebo, ak je potrebné, privolať vrtuľník, však treba rátať s omnoho vyššími sumami,“ upozorňuje Marek Biskupič z Horskej záchrannej služby.
V porovnaní s tým je poistenie do hôr od Generali zanedbateľnou položkou. Pre jedného turistu na jeden deň si ho uzavriete už od 1,6 €. Poistenie do hôr by tak spolu s aplikáciou mali byť povinnou výbavou každého turistu.