Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 18. apríl 2024Meniny má Valér
< sekcia Ekonomika

Érsekov rezort chystá liberalizáciu vlakovej dopravy

Na snímke minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Árpád Érsek Foto: TASR/Martin Baumann

Slovensko ohlásilo Európskej únie trate, ktoré má záujem do budúcna liberalizovať. Teraz vyberajú tú z nich, ktorá by mohla ísť do súťaže ako prvá v budúcom roku.


Bratislava 24. september (TASR) - V tomto roku už minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) nestihne vypísať súťaž na prevádzku vlakov s dotáciou od štátu na niektorej z tratí na Slovensku. V prípade liberalizácie železničnej dopravy musí totiž štát vopred oznámiť tento zámer Európskej únii.

To sa podľa ministra Érseka tento rok udialo a Slovensko ohlásilo trate, ktoré má záujem do budúcna liberalizovať. Teraz sa vyberá tá z nich, ktorá by mohla ísť do súťaže ako prvá v budúcom roku. "Najprv chcem otestovať liberalizáciu na jednej trati," avizoval šéf rezortu dopravy.

On už podľa vlastných slov vie, ktorá trať by to mohla byť, zatiaľ to však prezradiť nechce. "Chcem to pripraviť tak, aby sme na základe tohto modelu potom mohli ľahšie dávať ďalšie trate do liberalizácie," opísal.

O prípadné vyhlásené súťaže na prevádzku vlakov s dotáciou od štátu by mali záujem aj dopravcovia. "V prípade, že ministerstvo vyhlási v budúcom roku súťaž na prevádzku vlakovej dopravy na niektorej z tratí, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa do takéhoto tendra určite zapojí," uviedla pre TASR Jana Steinerová Kalousková zo štátneho dopravcu ZSSK.

Podobne aj súkromný dopravca RegioJet uvítal informácie ministerstva dopravy o chystaných súťažiach. "Rozhodne sa ich chceme zúčastniť a prísť s našou ponukou," dodal pre TASR hovorca spoločnosti Aleš Ondrůj. Práve noví vysúťažení dopravcovia na dotovaných spojoch sú podľa neho najvýhodnejší pre štát a pre cestujúcich.

Érsek pritom po nástupe na post šéfa rezortu dopravy zrušil súťaž na prevádzku vlakov na trati medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Tú vyhlásil ešte jeho predchodca, minister Ján Počiatek (Smer-SD). Érsek argumentoval tým, že nechce súťažiť len prevádzku vlakov na hlavnej trati, chcel by zabezpečiť aj privážanie cestujúcich z vedľajších tratí. Teda, aby bola zabezpečená obslužnosť celého regiónu, vrátane menej výnosných tratí.