Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Ekonomika

Maloobchodný predaj v EÚ aj v EÚ vo februári medzimesačne vzrástol

Foto: TASR/AP

Na Slovensku sa maloobchodný predaj vo februári zvýšil medzimesačne o 4,7 %.

Luxemburg 12. apríla (TASR) - Maloobchodný predaj v eurozóne aj v celej Európskej únii (EÚ) vo februári 2021 oproti januáru ožil a vzrástol. Ale v medziročnom porovnaní opäť klesol. Ukázal to v pondelok predbežný odhad Eurostatu, štatistického úradu Európskej únie.

Podľa najnovších údajov maloobchodný predaj vo februári 2021 sa po očistení od sezónnych vplyvov zvýšil v regióne, ktorý zaviedol euro, medzimesačne o 3 % a v EÚ o 2,9 %. V januári 2021 pritom objem maloobchodu v eurozóne klesol o 5,2 % a v EÚ o 4,6 %.

V medziročnom porovnaní sa februárový maloobchodný predaj po úprave o kalendárne vplyvy znížil o 2,9 % v eurozóne a o 2,2 % v EÚ.

Štatistiky ďalej ukázali, že k medzimesačnému nárastu maloobchodného predaja v eurozóne vo februári najviac prispelo zvýšenie odbytu nepotravinárskych výrobkov o 6,8 % a palív o 3,7 %, zatiaľ čo v prípade potravín, nápojov a tabaku predaj klesol o 1,1 %.

V celej EÚ sa vo februári medzimesačne zvýšil predaj nepotravinárskych výrobkov o 6,2 % a palív, 2,4 %, ale predaj potravín, nápojov a tabaku klesol o 0,8 %.

Spomedzi členských štátov EÚ, ktorých februárové údaje mal Eurostat k dispozícii, najstrmší medzimesačný nárast maloobchodného predaja zaznamenali v Rakúsku (28,2 %), Slovinsku (16,4 %) a Taliansku (8,4 %). A najväčší pokles nahlásili Malta (-1,5 %), Francúzsko a Maďarsko (v oboch o -1,2 %).

Na Slovensku sa maloobchodný predaj vo februári zvýšil medzimesačne o 4,7 %.

V medziročnom porovnaní sa v eurozóne vo februári 2021 znížil predaj palív o 13 % a nepotravinárskych produktov o 5,5 % (aj keď v rámci tejto kategórie sa zásielkový a on-line predaj zvýšili o 37,3 %), zatiaľ čo predaj potravín, nápojov a tabaku stúpol o 1,9 %.

V EÚ klesol vo februári predaj palív o 11,9 % a nepotravinárskych výrobkov o 4 % (zásielkový a on-line predaj vzrástol o 37,9 %), kým predaj potravín, nápojov a tabaku sa zvýšil o 1,8 %.

Najprudší medziročný pokles maloobchodného predaja vykázali vo februári Portugalsko (-15,4 %), Slovensko (-14,7 %) a Malta (-8,9 %). A najviac stúpol v Belgicku (11 %), Rakúsku (5,2 %) a Chorvátsku (5,1 %).