Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Ekonomika

REZORT DOPRAVY: O nepovolenom materiáli na D4 nie je rozhodnuté

Na archívnej snímke Árpád Érsek. Foto: TASR - Jakub Kotian

Na nepovolený materiál na stavbe bratislavského nultého obchvatu upozornilo v júli ministerstvo dopravy s tým, že posledné vzorky pôdy z násypov stavby potvrdili výskyt nepovolených látok.

Bratislava 9. októbra (TASR) – O nutnosti odviezť alebo ponechať nepovolený materiál v násypoch budúcej diaľnice D4 nie je stále rozhodnuté. Pre TASR to uviedlo ministerstvo dopravy a výstavby (MDV). Brzdí tak vyhlásenie spoločnosti D4R7 Construction, ktorá je hlavným zhotoviteľom projektu bratislavského obchvatu. Tá v stredu uviedla, že podľa hĺbkových testov nie sú nálezy nepovoleného materiálu škodlivé pre zdravie a životné prostredie. Stavebník zároveň argumentuje závermi vedcov, že z hľadiska ochrany zdravia a životného prostredia by bolo neodôvodnené odstraňovať násypový materiál.

Ministerstvo dopravy pre TASR skonštatovalo, že si preštuduje všetky správy, ktoré mu koncesionár v tejto súvislosti predloží, a ich závery bude konzultovať aj s inštitúciami zodpovednými za zdravé životné prostredie na Slovensku. "Až na základe týchto rokovaní a stanovísk bude možné rozhodnúť o najlepšom scenári pre životné prostredie a následne aj o nutnosti odviezť alebo ponechať materiál v násypoch budúcej diaľnice," podotkol rezort.

Pripomína, že v každom prípade bude musieť stavebník urobiť také opatrenia, aby sa ani minimálne množstvo azbestu, ktoré je podľa ich analýz v tomto materiáli, nemohlo odstať do kontaktu s ľuďmi a ohroziť ich zdravie. "Stavba je dnes v tomto úseku zastavená a čakáme aj na výsledky nezávislého vyšetrovania polície, ktorá robí vlastné šetrenie," spresnilo ministerstvo.

Spoločnosť D4R7 Construction v stredu oznámila, že nálezy nepovoleného materiálu približne na 500 metrov dlhom úseku rozostavanej diaľnice D4 nie sú škodlivé pre životné prostredie a ani pre ľudské zdravie. Odvoláva sa pritom na hĺbkové testy. Informovala o nich aj ministerstvo dopravy. Stavebník priznáva, že sa v jednej z testovaných vzoriek našiel aj azbest. Tvrdí však, že je to minimálne množstvo a oveľa nižšie ako úroveň, ktorá sa považuje za nebezpečnú. Vedci podľa stavebníka prišli k záveru, že z hľadiska ochrany ľudského zdravia a životného prostredia by bolo neodôvodnené odstraňovať násypový materiál.

Na margo predmetného recyklovaného materiálu, použitého pri výstavbe D4, stavebník uviedol, že pochádzal z jediného zdroja v blízkom okolí (umelý kopec v Petržalke). "Bol zakúpený v dobrej viere a dodávateľ mal všetky povolenia a certifikáty od príslušných úradov. Nebol použitý na žiadnom inom úseku 59 kilometrov dlhého projektu," povedala firma. Deklaruje, že jednou z jej hlavných zásad je konať výlučne v súlade s platnými zákonmi a ostatnými právnymi predpismi a vyžaduje to aj od svojich dodávateľov. "Ak dodávateľ nedokáže dodržať túto zásadu, okamžite konáme a prerušíme spoluprácu s takouto spoločnosťou," podotkla D4R7 Construction.

Na nepovolený materiál na stavbe bratislavského nultého obchvatu upozornilo v júli ministerstvo dopravy s tým, že posledné vzorky pôdy z násypov stavby potvrdili výskyt nepovolených látok. V troch vzorkách testovania sa vyskytoval azbest, ktorý síce po zakopaní do zeme neohrozuje zdravie ľudí, avšak manipulácia s ním je nebezpečná a nemal byť použitý pod diaľnicou.