Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Ekonomika

MDVRR chce tento rok začať výstavbu diaľnic v dĺžke takmer 80 km

Ján Počiatek Foto: TASR

Zdôraznil, že budovanie cestnej a diaľničnej infraštruktúry je prioritou súčasnej vlády SR.

Bratislava 19. marca (TASR) – Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR chce v tomto roku začať výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest na úsekoch v dĺžke takmer 80 kilometrov (km), pretože výstavbou diaľničných úsekov, úsekov rýchlostných ciest sa zlepšuje dostupnosť konkrétneho regiónu a zvyšuje sa jeho atraktívnosť pre prílev nových investícií v budúcnosti. Uviedol to dnes v Bratislave na podujatí Cestná konferencia 2013 štátny tajomník MDVRR SR Andrej Holák.

"Nové investície budú smerovať predovšetkým do výstavby nových úsekov na kľúčovej diaľnici D1, niektorých úsekov diaľnice D3 a najmä rýchlostnej cesty R2, prípadne iných náhradných projektov. V rámci projektov eliminácie bezpečnostných rizík na cestách budeme do leta celkovo modernizovať približne 376 km ciest 1. triedy, takisto z eurofondov," spresnil.
Výstavba diaľnice D1 Dubná Skala - Turany sa rozbehla na celom svojou 16,5-kilometrovom úseku.
Foto: TASR/Pavol Ďurčo

Myšlienka realizovať niektoré diaľnice a rýchlostné cesty formou PPP projektov podľa Holáka predstavuje spôsob, ako ešte výraznejšou mierou efektívne zabezpečiť kvalitnú verejnú infraštruktúru a verejné služby. "V súčasnosti ako jeden z možných a vhodných úsekov, kde možno využiť potenciálnu formu financovania prostredníctvom PPP projektov, je výstavba diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Projekt sa momentálne nachádza v štádiu prípravy," informoval.

Zdôraznil, že budovanie cestnej a diaľničnej infraštruktúry je prioritou súčasnej vlády SR. "Doprava je významným prostriedkom zvyšovania kvality života obyvateľov. Predpokladom naplnenia očakávania obyvateľstva je príprava dopravnej infraštruktúry tak, aby bola cenovo dostupná a zároveň spĺňala kritériá na trvalo udržateľný rozvoj. Takáto dopravná infraštruktúra je potom významným faktorom jednak pre stabilný ekonomický rozvoj, jednak je faktorom zabezpečenia prístupu k vzdelaniu, zamestnanosti, vybavenosti a službám," dodal štátny tajomník rezortu dopravy.



Čerpaniu eurofondov na diaľnice pomôže fázovanie projektov



Medzi najdôležitejšie aktivity v oblasti eurofondov zaraďuje ministerstvo dopravy zatiaľ predbežné dohody s Európskou komisiou (EK) o tzv. fázovaní projektov. "Bez tejto dohody by nebolo možné vyčerpať a využiť všetky zdroje alokované v Operačnom programe (OP) Doprava. Fázovanie znamená, že jeden projekt, jeden úsek diaľnice bude financovaný z dvoch rôznych období, pričom budú technicky a finančne oddelené dve časti v rámci úseku," uviedol na dnešnom podujatí Cestná konferencia 2013 Ľuboš Ďurič z Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR.

Zároveň informoval, že rezort dopravy predbežne uvažuje o fázovaní projektov na úsekoch D1 Hubová – Ivachnová, Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, úseku tunela Višňové a na diaľnici D3 úsekov Strážov – Brodno a Svrčinovec – Skalité. "Pri všetkých týchto úsekoch je jednoznačným dôvodom pre fázovanie doba výstavby a nemožnosť ukončenia úsekov do konca roku 2015," poznamenal.

Dôvodov, prečo sa zvýšilo čerpanie prostriedkov z OP Doprava, je podľa neho viacero. "Je to predovšetkým prijatie mechanizmov na zabezpečenie maximálneho využitia fondov EÚ. Bol vypracovaný akčný plán zefektívnenia implementácie OP Doprava. Vznikol silný projektový krízový manažment, ktorý pravidelne kontroluje výstupy. Zintenzívnila sa aj spolupráca rezortu dopravy s orgánmi EK," spresnil Ďurič.