Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Ekonomika

Odborníci: Mileniálov treba pochopiť a stimulovať

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Na rozdiel od predchádzajúcej Generácie X – známej ako Husákove deti – sa mileniáli v súkromí i zamestnaní málokedy usadia do desiatich rokov po skončení školy.

Bratislava 4. januára (TASR) - Generácia Y vyznáva pružnosť, vrátane zmien zamestnania. Ľudia narodení v 80. a 90. rokoch minulého storočia sú pritom už teraz najpočetnejšou vekovou skupinou na trhu práce a ich podiel bude ďalej stúpať. Firmy teda majú najvyšší čas konať, ak si chcú takýchto zamestnancov udržať. Tvrdia to odborníci agentúry Grafton.

Na rozdiel od predchádzajúcej Generácie X – známej ako Husákove deti – sa mileniáli v súkromí i zamestnaní málokedy usadia do desiatich rokov po skončení školy. Užívajú si, experimentujú, cestujú. Jednoducho, hľadajú to naj. Vyslúžili si tým aj alternatívnu nálepku Generation Me, čiže Generácia Ja.

"Považujem toto označenie za neoprávnené. Dávajú im ho tí, ktorí ich nepochopili a nenašli cestu, ako takýchto zamestnancov stimulovať," vyhlasuje Miroslav Garaj, regionálny výkonný riaditeľ pre ČR a SR v personálnej agentúre Grafton Recruitment.

Podľa Anny Ričányovej z košickej pobočky agentúry flexibilita a dostatok možností na trhu práce motivujú mileniálov k častejším zmenám zamestnania, než bývalo štandardom kedysi. Napospol sú technicky veľmi gramotní, mobilní, disponujú znalosťou hneď niekoľkých cudzích jazykov. Radi spoznávajú nových ľudí, veci, technológie. Ak pociťujú stagnáciu, chýba im priestor na rast a zaregistrujú zaujímavú ponuku, nemajú problém zmeniť zamestnanie.

Prieskum ukázal, že štyri pätiny mileniálov oceňujú okamžitú spätnú väzbu namiesto kvartálnych výkazov či výročných správ. Dokonca až 84 % z nich trvá na uznaní reálneho výkonu a objektívneho prínosu pre firmu bez ohľadu na senioritu. Majú vysoké nároky na seba, ale i zamestnávateľa. Musia vidieť zmysel v každej pracovnej aktivite, inak odchádzajú.

"Potrebujú mať pocit, že môžu ovplyvňovať dianie vo firme. Nevedia pracovať v systéme, že šéf mi dal úlohy a ja ich musím splniť. Byť radovým zamestnancom, ktorý len mechanicky plní pokyny, pre nich nie je ono. Pri Generation Y je podstatný partnerský manažment – všetky klasické formy "people manažmentu" majú tendenciu zlyhať," zdôrazňuje Garaj.

Podľa Ričányovej Generácia X pristupuje k zmenám opatrnejšie. Ľudia z tejto generácie dokážu byť workoholici aj v prípade, že ich dané zamestnanie príliš nebaví. Akceptujú stanovené pravidlá a hierarchiu. Voči zamestnávateľom sú lojálni, pri zmene práce sa rozhodujú opatrnejšie, viac sa zaoberajú rizikami, intenzívne to prežívajú.