Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 16. apríl 2024Meniny má Dana a Danica
< sekcia Ekonomika

Minister J. Počiatek nevylúčil v budúcnosti návrat štátnych IC vlakov

Na snímke minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek. Foto: TASR/Štefan Puškáš

IC vlaky jazdili medzi Bratislavou a Košicami severnou trasou cez Žilinu 22 rokov.


Bratislava 20. februára (TASR) - InterCity (IC) vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) by sa mohli v budúcnosti vrátiť na slovenské koľajnice. V rozhovore pre TASR totiž túto možnosť minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) nevylúčil.

"V budúcnosti, v prípade, že sa podmienky zmenia, neznamená to, že sa ZSSK nevie vrátiť k tomuto produktu. Ak ho bude schopná prevádzkovať ziskovo," priblížil šéf rezortu dopravy. Môže sa podľa neho stať napríklad to, že súkromník, ktorý momentálne funguje na tejto trati, čiže spoločnosť RegioJet, zmení svoju podnikateľskú preferenciu.

"Môže sa stať, že prestane prevádzkovať tento komerčný segment, čím sa automaticky otvorí možnosť pre niekoho iného," dodal minister. Tým pádom sa podľa neho môže stať aj to, že príde iný súkromník.

V každom prípade, ZSSK by sa podľa ministra mala pri komerčnom produkte, akým IC vlaky boli, správať trhovo a v súčasnosti naň priestor podľa neho nie je.

IC vlaky jazdili medzi Bratislavou a Košicami severnou trasou cez Žilinu 22 rokov. Od 18. januára tohto roku sa však definitívne zrušili. Štátna ZSSK totiž nedokázala naplniť očakávania akcionára, čiže ministerstva dopravy, na rok 2016, a to vymazať stratu, ktorú tieto vlaky produkovali. "Nie je možné dlhodobo financovať komerčný segment s takouto stratou," konštatoval minister.

Rozhodnutie ukončiť prevádzku IC vlakov prišlo aj po tom, čo súkromný dopravca RegioJet oznámil, že začiatkom tohto roka prestane vypravovať svoje vlaky na trase z Bratislavy do Košíc. Dopravca jazdí na tejto trati bez dotácií od štátu od decembra 2014. Chcel odísť preto, lebo podľa neho štát nerobil nič s podnákladovými cenami stratových IC vlakov štátnej ZSSK a snažil sa nimi vytlačiť konkurenciu z trhu. Po ohlásení zrušenia IC vlakov tak na trase ostal.