Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 18. apríl 2025Meniny má Valér
< sekcia Ekonomika

Na budovanie vodíkového údolia získal Košický kraj deväť miliónov eur

Na snímke vodíkový autobus a bicykel počas tlačovej konferencie predstaviteľov Košického samosprávneho kraja (KSK) k ohláseniu projektu vodíkového údolia v Košiciach 6. februára 2025. Foto: TASR - František Iván

V druhej fáze ráta projekt s pridaním ďalšieho elektrolyzéra s výkonom dva megawatty a zvýšením výroby vodíka na viac ako 500 ton ročne.

Košice 6. februára (TASR) - V Košickom kraji vznikne tzv. vodíkové údolie, teda región, kde sa vodík vyrába, prepravuje aj využíva. Košický samosprávny kraj (KSK) informoval, že na projekt jeho budovania spolu s partnermi zo Slovenska i zahraničia získal z Európskej únie deväť miliónov eur. Stal sa pritom jedným z dvoch úspešných žiadateľov vo výzve, ktorú vypísala spoločnosť Clean Hydrogen JU v rámci programu Horizon Europe.

"V prvej fáze projektu by mal byť v Košiciach do polovice roka 2027 spustený 2 MW elektrolyzér, ktorý by zabezpečil ročnú výrobu 170 ton zeleného vodíka. Tá má postačiť pre ročnú spotrebu desiatich vodíkových autobusov v kraji, ale aj prepravného vodíkového dronu. Samozrejmosťou bude inštalácia vodíkových čerpacích staníc," oznámil vo štvrtok KSK.

V druhej fáze ráta projekt s pridaním ďalšieho elektrolyzéra s výkonom dva megawatty a zvýšením výroby vodíka na viac ako 500 ton ročne. Rozšíriť by sa mala aj flotila regionálnych vodíkových autobusov, pribudne vodíkový smetiarsky voz a ďalšie tri prepravné vodíkové drony. Súčasťou projektu sú podľa KSK aj štúdie potrebné pre transformáciu už existujúceho potrubia na zemný plyn na vodíkové potrubie.



Nadnárodný projekt vodíkového údolia EastGate H2V, v ktorom sa spojilo 22 partnerov zo siedmich krajín Európy, sa začne v apríli tohto roka. "Vodíkové údolie predstavuje udržateľný ekosystém, ktorý zahŕňa výrobu vodíka, jeho distribúciu, ako aj spotrebu v rôznych formách. Projekt zahŕňa zem, vzduch aj vodu, keďže s využitím vodíka rátame v autobusovej, lodnej aj leteckej doprave v kraji," uviedol predseda KSK Rastislav Trnka. Projekt podľa neho podporí dekarbonizáciu, zníženie emisií CO2 a zachovanie udržateľného rozvoja. KSK bude odoberať vyrobený zelený vodík do regionálnych vodíkových autobusov.

Súčasťou konzorcia, ktoré zastrešuje KSK, sú partneri z oblasti energetiky, dopravy a priemyslu zo Slovenska, Holandska, Veľkej Británie, Ukrajiny, Slovinska, Španielska a Nemecka. Vodíkové údolie Košického kraja prinesie podľa Trnku na východné Slovensko viacero výhod pre obyvateľov, ekonomiku aj životné prostredie. "Medzi hlavné benefity patria nové pracovné príležitosti v odvetviach ako je priemysel, energetika či výskum. Podpora inovácií a technologického vývoja v regióne pritiahne zahraničné investície a technologické spoločnosti, čo posilní miestnu ekonomiku," uviedol s tým, že zlepšiť by sa mala aj kvalita ovzdušia v kraji.

Získanie grantu vyzdvihol Ján Weiterschütz, predseda výkonného výboru Národnej vodíkovej asociácie Slovenska, ktorá je taktiež partnerom projektu. "Našou úlohou je publicita, šírenie povedomia o vodíku a možno taká replikácia tohto úspešného projektu do budúcnosti aj na ďalšie vodíkové údolia v rámci Slovenska. To, čo by malo nasledovať možno v dlhšom horizonte, je postupne tieto údolia prepájať a vytvárať aj také vodíkové diaľnice tým, že sa prerobia transportné potrubia zemného plynu na vodíkové," povedal.

Projekt vychádza aj z aktivít Strojníckej fakulty (SjF) a Fakulty materiálov, metalurgie a recyklácie Technickej univerzity v Košiciach (TUKE), ktoré sa už dlhodobo venujú vodíkovým technológiám. "Implementovali sme napríklad naše certifikované zásobníky do prvého slovenského vodíkového autobusu, riešili sme rôzne iné časti, ako sú separátory vodíka, kompresory vodíka, takže snažíme sa to pretaviť aj v tomto projekte," povedal prodekan pre inovácie a transfer technológií SjF TUKE Tomáš Brestovič. Pripomenul, že pri vodíku ide o ekologicky čisté palivo.