Quantcast
< sekcia Ekonomika

Na Slováka pripadá väčšia plocha obchodných centier ako na Čecha

Foto: TASR/AP

Na Slovensku sa postavili a stále stavajú nové nákupne centrá v menších mestách len s 30.000 až 40.000 obyvateľmi ako napríklad v Liptovskom Mikuláši, Leviciach, Zvolene, Spišskej Novej Vsi a podobne.

Bratislava 16. októbra (TASR) - V prepočte na jedného obyvateľa existuje na Slovensku viac predajných plôch v nákupných centrách než v Českej republike. Na 1000 obyvateľov pripadá v SR takmer 210 štvorcových metrov (m2), zatiaľ čo v Česku je to len o niečo viac ako 200 m2. Vyplýva to z aktuálneho vydania štúdie European Shopping Centre Development Report, ktorú vypracovala poradenská spoločnosť v oblasti realít Cushman & Wakefield.

"Príčiny nájdeme v rozdielnom vývoji maloobchodného trhu," informoval vedúci maloobchodného tímu spoločnosti Jan Kotrbáček. Ako dodal, v ČR sa už od 90. rokov minulého storočia stavali nákupné centrá aj nákupné parky, pričom maloobchodné plochy sú rozdelené medzi tieto dva obchodné formáty. Na Slovensku však pribúdali prevažne nákupné centrá, preto majú v pomere k populácii hustejšiu sieť. "Nákupné parky sa na Slovensku začali stavať až v období pred krízou," dodal Kotrbáček.

Ilustračné foto
Foto: TASR
Podľa Františka Paračku zo slovenskej pobočky Cushman & Wakefield sú v SR takmer všetky veľké mestá s výnimkou Trnavy, Popradu, Banskej Bystrice a Prešova zahustené novými predajnými plochami. V porovnaní s Českou republikou je totiž trend iný. Developéri v ČR najprv mieria do väčších miest s minimálnym počtom obyvateľov 50.000 a až potom sa zameriavajú na menšie mestá.

"Na Slovensku sa postavili a stále stavajú nové nákupne centrá v menších mestách len s 30.000 až 40.000 obyvateľmi ako napríklad v Liptovskom Mikuláši, Leviciach, Zvolene, Spišskej Novej Vsi a podobne," konštatoval Paračka. Slovenský maloobchodný trh sa takisto stretáva s nezáujmom medzinárodných značiek, ktoré vnímajú ako prekážku pre vstup do slovenských miest ich nízku populáciu.