Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 24. apríl 2024Meniny má Juraj
< sekcia Ekonomika

Nálada nemeckých spotrebiteľov sa opäť mierne zlepšuje

Burzový maklér reaguje na burze vo Frankfurte nad Mohanom v pondelok 9. marca 2020. Foto: TASR/AP

Negatívne číslo indexu signalizuje medziročný pokles súkromnej spotreby.

Berlín 25. novembra (TASR) - Nálada nemeckých spotrebiteľov sa opäť mierne zlepšuje po dlhom poklese, naďalej však zostáva v negatívnom pásme.

Perspektívny index spotrebiteľskej dôvery poradenskej firmy GfK pre december stúpol na -40,2 bodu z 41,9 bodu. Ekonómovia však počítali s nárastom až na -39,6 bodu.

Dôvodom mierneho zníženia pesimizmu sú vládne opatrenia na zmiernenie následkov vysokých cien energií. Index spotrebiteľskej dôvery si polepšil už v novembri, keď predtým v októbri padol na rekordné minimum -42,8 bodu.

Negatívne číslo indexu signalizuje medziročný pokles súkromnej spotreby.

"Dlhodobé obavy spotrebiteľov týkajúce sa prudko rastúcich cien energií sa aktuálne trochu znížili, čo malo mierny pozitívny vplyv na spotrebiteľskú klímu," uviedol expert GfK Rolf Bürkl.

Jednorazová platba za decembrové účty domácností za plyn rovnako ako strop na ceny plynu a elektriny v budúcom roku pomohli k zlepšeniu nálady, ale situácia zostáva napätá a podľa Bürkla sa spotrebiteľská dôvera výrazne a trvalo nezlepší, kým budú pretrvávať obavy o dodávky energií.

Index ochoty nakupovať v novembri klesol na -18,6 bodu z -17,5 bodu v októbri, keďže spotrebitelia naďalej šetrili z dôvodu zdražovania energií. Index príjmových očakávaní si polepšil na -54,3 bodu z -60,5 bodu.