Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 7. október 2026Meniny má Eliška
< sekcia Ekonomika

Návrh SNS na odpisovanie budov pre zamestnancov prešiel do 2. čítania

Na snímke sociálne zariadenie. Foto: TASR – Henrich Mišovič

Zámerom je vytvoriť osobitný daňový režim pre majetok, ktorého použitie je bezprostredne spojené so zabezpečením pracovnej sily.

Bratislava 6. októbra (TASR) - Budovy slúžiace prevažne na bývanie vlastných zamestnancov by malo byť možné odpisovať zrýchlene počas šiestich rokov. Zámerom návrhu novely zákona o dani z príjmov, ktorú v Národnej rade (NR) SR predložili poslanci SNS Karol Farkašovský, Andrej Danko a Adam Lučanský, je vytvoriť osobitný daňový režim pre majetok, ktorého použitie je bezprostredne spojené so zabezpečením pracovnej sily. Parlament v utorok posunul návrh do druhého čítania.

Novela zavádza osobitný režim odpisovania budov zaradených do odpisovej skupiny šesť pre presne vymedzený okruh daňovníkov a pri presne vymedzenom spôsobe použitia budov. „Platná právna úprava ustanovuje pre odpisovú skupinu 6 dobu odpisovania 40 rokov a pri rovnomernom odpisovaní ročný odpis vo výške jednej štyridsatiny vstupnej ceny. Nová úprava z tejto všeobecnej koncepcie vyčleňuje budovy slúžiace prevažne na bývanie vlastných zamestnancov a umožňuje ich odpisovanie počas 6 rokov,“ uviedli predkladatelia.

Osobitný režim sa navrhuje len pre daňovníka, ktorý je obchodnou spoločnosťou alebo družstvom a zamestnáva viac ako 49 zamestnancov. „Vecný rozsah úpravy je zároveň obmedzený na vlastné budovy zatriedené do kódov Klasifikácie stavieb 112 a 113, v ktorých podlahová plocha každého bytu nepresahuje 100 štvorcových metrov, ktoré boli nadobudnuté kúpou alebo vlastnou činnosťou a slúžia najmenej v rozsahu 70 % na bývanie zamestnancov v pracovnom pomere k zamestnávateľovi,“ priblížili poslanci SNS.

Nový režim sa má prvýkrát použiť za zdaňovacie obdobie začínajúce najskôr 1. januára 2027. Zároveň sa výslovne umožňuje vykonať zmenu obdobia odpisovania aj pri majetku, ktorý sa odpisoval do 31. decembra 2026, pričom už uplatnené odpisy sa spätne neupravujú.

Novela má byť účinná od 1. januára 2027.