< sekcia Ekonomika

NDS: Okamžite sme prijali opatrenia k nedostatkom, ktoré zistil NKÚ

Na archívnej snímke odpočívadlo Triblavina, na diaľnici D1 Bratislava - Trnava v smere z Bratislavy. Foto: TASR/Štefan Puškáš

Pri príprave stavby križovatky Triblavina na diaľnici D1 Bratislava - Trnava napríklad chýbajú výsledky podrobných analýz z dopravných prieskumov či absentujú nástroje cieleného dopravného plánovania.

Bratislava 27. marca (TASR) - Národná diaľničná spoločnosť (NDS) okamžite prijala opatrenia k nedostatkom, ktoré zistil Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR. Pre TASR to uviedla hovorkyňa diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková. Reagovala tak na informácie, ktoré dnes zverejnil kontrolný úrad.

Ten zistil pri mimoriadnej kontrole viaceré nedostatky pri príprave stavby križovatky Triblavina na diaľnici D1 Bratislava - Trnava. Napríklad chýbajúce výsledky podrobných analýz z dopravných prieskumov či absenciu nástrojov cieleného dopravného plánovania. Kontrolóri zároveň odporučili viaceré opatrenie pre NDS a aj pre ministerstvo dopravy.

"Interný pokyn investičného riaditeľa NDS reaguje na všetky odporúčania NKÚ pre diaľničnú spoločnosť. NDS bude dodržiavanie nových pokynov podrobne kontrolovať," dodala Žgravčáková.

Kontrolóri však zároveň upozornili na hroziace riziko, že pri stavbe križovatky Triblavina sa nedodrží plánovaný termín ukončenia. Súčasne poukázali aj na to, že zmena koncepcie rozšírenia diaľnice D1 zo šesťpruhu so súbežnými komunikáciami na osempruh bez súbežných komunikácií nebola v čase kontroly v súlade s platným Územným plánom Bratislavského samosprávneho kraja.

Podľa Žgravčákovej pokiaľ ide o samotnú križovatku Triblavina, aktuálne plynú lehoty na potvrdenie právoplatnosti rozhodnutia Ministerstva životného prostredia(MŽP) SR ku zmene navrhovanej činnosti križovatky Triblavina.



"Po nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia MŽP SR požiada NDS o vydanie rozhodnutia na zmenu stavby pred dokončením, na základe ktorého bude môcť pokračovať vo výstavbe križovatky Triblavina na všetkých stavebných objektoch, teda aj na tých, ktorých sa dotkla zmena," opísala hovorkyňa. Termín dokončenia výstavby križovatky Triblavina by mal byť podľa jej slov známy po vydaní právoplatného rozhodnutia o zmene navrhovanej činnosti a po rokovaniach so zhotoviteľom.

"Pokiaľ ide o rozšírenie D1 v úseku Bratislava – Triblavina, NDS na MŽP SR podala oznámenie o zmene navrhovanej činnosti. Rozhodnutie MŽP SR bude slúžiť ako podklad k stavebnému konaniu," dodala Žgravčáková.

Rezort dopravy doplnil, že práve preto, aby bolo jasné, že riešenie križovatky Triblavina zohľadňuje všetky dopravné vzťahy v regióne, zriadil súčasný minister expertnú komisiu, ktorá úplne jednoznačne a na základe všetkých dopravných modelov odporučila výstavbu križovatky a diaľnice so štyrmi plnohodnotnými pruhmi bez kolektorov.

"Ministerstvo samozrejme podporuje prácu NKÚ a NDS musí v spolupráci s NKÚ vyriešiť a odstrániť všetky nedostatky, čo sa podľa našich informácií aj deje," uviedla hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká. Rezort dopravy však trvá podľa jej slov na tom, že zvolené riešenie je pre ľudí v okolí Bratislavy najlepšie, a preto ho bude aj naďalej presadzovať.