Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 13. apríl 2024Meniny má Aleš
< sekcia Ekonomika

Nové Zámky chcú zvýšiť ročný poplatok za komunálny odpad na 40 eur

Ilustračné foto. Foto: Teraz.sk - Hana Štefánková

V roku 2017 doplatilo mesto na odpadové hospodárstvo z vlastného rozpočtu vyše 450.000 eur.

Nové Zámky 10. decembra (TASR) - Mesto Nové Zámky plánuje zvýšiť v budúcom roku ročný poplatok za komunálny odpad o 12 eur na 40 eur na osobu. Na podobnú úroveň zvyšujú poplatky aj porovnateľné mestá, upozornila samospráva. Návrhom Všeobecne záväzného nariadenia mesta Nové Zámky o miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady sa budú zaoberať mestskí poslanci na najbližšom zasadnutí zastupiteľstva.

Mestské zastupiteľstvo v Nových Zámkoch odsúhlasilo zvýšenie miestneho poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady na 27,99 eura od januára 2021, pričom 12 predchádzajúcich rokov sa poplatok nemenil. Mesto však od roku 2017 doplácalo na odpadové hospodárstvo z vlastného rozpočtu, čo odporovalo rozpočtovým pravidlám i stanovisku Najvyššieho kontrolného úradu, ktorý samosprávu na porušovanie pravidiel, zatiaľ bez sankcie, upozornil.

Mesto znížilo hmotnosť komunálneho odpadu zo 14.000 ton v roku 2017 na necelých 11.300 ton v roku 2022. V tomto roku by sa množstvo odvezeného komunálneho odpadu malo podľa odhadov znížiť pod hranicu 11.000 ton. Napriek tomu sa poplatok za zber a odvoz každoročne zvyšuje. Kým v roku 2017 zaplatila radnica za zber a likvidáciu komunálneho odpadu viac ako 1,68 milióna eur, v roku 2022 to už bolo 1,98 milióna a prognóza roku 2023 predpokladá náklady takmer 2,1 milióna eur.

V roku 2017 doplatilo mesto na odpadové hospodárstvo z vlastného rozpočtu vyše 450.000 eur. V nasledujúcich rokoch sa táto suma pohybovala na úrovni pol milióna eur. Po zvýšení poplatkov v roku 2021 sa suma znížila na necelých 283.000 eur. V posledných dvoch rokoch však vplyvom rastu cien pohonných látok, surovín, tovarov a služieb musí mesto na odpad opäť doplatiť približne pol milióna eur z vlastného rozpočtu. Povinnosťou mesta je stanoviť výšku poplatkov tak, aby peniaze z vybraných poplatkov pokryli výdavky na zber a likvidáciu komunálneho odpadu.