Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 18. apríl 2024Meniny má Valér
< sekcia Ekonomika

Rezort dopravy nedá preveriť nájom rušňov Útvaru hodnoty za peniaze

Na snímke minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek. Foto: TASR - Martin Baumann

Súťaž na prenájom rušňov nespadá podľa rezortného ministra Árpáda Érseka do dohodnutých pravidiel o tom, kedy a ktoré projekty bude Útvar hodnoty za peniaze posudzovať.

Bratislava 30. novembra (TASR) - Ministerstvo dopravy nedá preveriť Útvaru hodnoty za peniaze pri ministerstve financií súťaž Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) na prenájom desiatich rušňov na desať rokov za takmer 60 miliónov eur. Počas štvrtkovej Hodiny otázok v Národnej rade (NR) SR to uviedol šéf rezortu dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Súťaž na prenájom rušňov nespadá podľa neho do dohodnutých pravidiel o tom, kedy a ktoré projekty bude Útvar hodnoty za peniaze posudzovať. "Navyše, ZSSK potrebuje rušne pustiť do prevádzky čo najskôr, a preto neuvažujeme o dodatočnom prehodnocovaní už rozbehnutých súťaží, pri ktorých nie sú pochybnosti o ich účelnosti a efektivite," zdôraznil Érsek.

Odpovedal tak na otázku opozičného poslanca Jána Marosza z hnutia OĽaNO, ktorý už počas týždňa tento prenájom kritizoval. Podľa Marosza by sa totiž za takúto istú cenu dali rušne kúpiť a desať rokov prevádzkovať. Následne by však štátu rušne ostali a ten by ich mohol ďalej využívať.

Poslanec Marosz však podľa Érseka zabúda na servisovanie rušňov a ich výpadky, čo predstavuje vysoké náklady. "Hovoríte len o nákupnej cene," dodal minister.

ZSSK tento týždeň vyčíslila, že náklady na údržbu desiatich rušňov môžu za desať rokov tvoriť až 29,2 milióna eur. Okrem toho, prenájom rušňov je podľa dopravcu výhodnejší ako kúpa aj preto, lebo ak by ZSSK rušne kupovala, musela by kúpiť, pre zabezpečenie rovnakých výkonov, 12 kusov. "Keďže dopravca musí vždy zabezpečiť dostatočnú zálohu vozidiel. Pri prenájme toto riziko prechádza na prenajímateľa," opísal hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Zároveň podľa neho bežná záruka pri novom rušni predstavuje dva roky. "Ale prenájom umožňuje pri poruchách a nehodách s opravou dlhšou ako 25 dní neplatiť "nájomné" vôbec, respektíve musí prenajímateľ okamžite ponúknuť náhradný rušeň," zdôraznil.

Nové rušne by mali od 10. decembra jazdiť na severnej trase, kde je v úseku Bratislava - Žilina zrekonštruovaná trať na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Cesta do Žiliny by sa tak mala skrátiť o 15 minút.