Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 24. apríl 2024Meniny má Juraj
< sekcia Ekonomika

Obchod: Čínsky nákupný sviatok Singles' Day stráca lesk

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Deň nezadaných sa pritom považuje za najväčšiu online marketingovú udalosť roka.

Šanghaj 11. novembra (TASR) – Každoročný nákupný festival v Číne, tzv. deň nezadaných (Singles' Day) stráca svoj lesk. Tento rok ho nesprevádza agresívna marketingová kampaň ani zvyčajné vychvaľovanie rastu predaja. Prispelo k tomu sprísnenie dohľadu regulačných úradov nad veľkými súkromnými technologickými firmami vrátane elektronických obchodov.

Deň nezadaných sa pritom považuje za najväčšiu online marketingovú udalosť roka. Je silne inzerovaný niekoľko týždňov vopred. Známe značky a obchody počas festivalu ponúkajú výrazné zľavy, aby prilákali spotrebiteľov.

Tento rok však internetový gigant Alibaba nezverejňuje žiadne priebežné čísla ani víťazoslávne komentáre. Štátom kontrolované médiá celú záležitosť prakticky ignorujú, čo naznačuje, že niekdajší "humbuk" môže byť minulosťou.

Singles' Day sa koná od roku 2009 každý rok 11. novembra a ešte donedávna to bola jednodňová udalosť. Alibaba a jeho rivali však podujatie vlani predĺžili a rozdelili na dve akcie, prvá sa koná 1. a druhá 11. novembra. Niektorí predajcovia a platformy však tento rok ponúkali zľavy a výpredaje už v októbri.

V predchádzajúcich rokoch nákupy počas Singles' Day prekonali aj tzv. Čierny piatok v USA na konci novembra, ktorým sa oficiálne začína vianočná nákupná sezóna.

Deň nezadaných sa preto stal ostro sledovaným barometrom spotrebiteľskej nálady v druhej najväčšej svetovej ekonomike. Platformy prevádzkované spoločnosťou Alibaba a jej konkurentom JD.com vykázali v minulom roku spoločné tržby vo výške 115 miliárd USD (100,35 milióna eur). Tento rok však elektronické obchody v Číne pre vládne kontroly len opatrne informujú o priebehu festivalu.

Vláda v Pekingu sa totiž zamerala na údajné zneužívanie užívateľských údajov a monopolné obchodné praktiky online gigantov. Zdá sa však, že je čiastočne motivovaná aj obavami, že veľké technologické firmy sa stali príliš silnými a neregulovanými.

Alibaba predtým uviedla, že stovky značiek zaznamenali od 1. novembra silnejší štart v porovnaní s predchádzajúcim rokom, ale neposkytla žiadne čísla. Hovorca Alibaba dodal, že konkrétne údaje budú oznámené až po skončení podujatia vo štvrtok neskoro večer.

Sprísnená kontrola zo strany úradov otriasla veľkými hráčmi, ako sú Alibaba, Tencent či JD.com. Experti tvrdia, že vládnuca komunistická strana sa nechystá výraznejšie ochromiť elektronický obchod. Strana vedie dlhodobú kampaň za diverzifikáciu čínskej ekonomiky od prílišnej závislosti na výrobe, exporte a vládnych investíciách smerom k viac trhovému a spotrebiteľsky orientovanému modelu. Technologickí giganti jej v tomto úsilí výrazne pomohli a pandémia nového koronavírusu tiež podporila online nákupy.

Tento štvrtok ale naznačuje, že Singles' Day môže byť v budúcnosti oveľa pokojnejšou udalosťou. Čínska vláda totiž presadzuje novú tému "spoločnej prosperity a spravodlivejšieho rozdelenia ekonomických ziskov". Komunistická strana by tak mohla vnímať agresívne predajné prezentácie a oslavy nekontrolovateľného konzumu ako rozpor s jej cieľmi.

Problémy technologických spoločností sa začali koncom minulého roka, keď miliardár a spoluzakladateľ spoločnosti Alibaba Jack Ma kritizoval vládne regulačné úrady. Spoločnosť dostala pokutu 2,75 miliardy USD a úrady odložili rekordnú prvotnú verejnú ponuku (IPO) akcií jej finančnej pobočky Ant Group. Aj ďalší technologickí giganti dostali pokuty.

Vláda sa zamerala najmä na praktiky spoločností Alibaba a JD.com, ktoré zakazovali obchodníkom predávať produkty na konkurenčných platformách a bombardovali spotrebiteľov odporúčaniami na ďalšie nákupy.

Minulý víkend vláda vydala špeciálne usmernenia k Singles' Day, v ktorom platformám pripomenula, že zavádzajúce tvrdenia o zľavách alebo efektívnosti produktov, manipulácia s údajmi o predaji a predaj falošných produktov sú prísne zakázané.

Čínske médiá tento rok prakticky ignorovali Singles' Day. Mnohé popredné štátne médiá sa namiesto toho sústredili na 62. výročie založenia čínskych vzdušných síl, ktoré tiež pripadá na 11. novembra.

(1 EUR = 1,1460 USD)