Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Ekonomika

Obchodníci sa pripravujú na realizáciu zákazu jednorazových plastov

Ilustračné foto. Foto: TASR - Štefan Puškáš

Významnosť plastových fliaš je najväčšia v kategórii minerálnych a stolových vôd, kde je podiel plastových balení takmer 100 %.

Bratislava 2. mája (TASR) - Prakticky všetci členovia Zväzu obchodu (ZO) SR sa intenzívne pripravujú na podmienky v súvislosti s prijímaním nových právnych predpisov čo sa týka používania jednorazových výrobkov z plastov, ako napríklad vatové tyčinky do uší, príbory, taniere, slamky, miešadlá na nápoje, paličky k balónom, nádoby na potraviny a poháre vyrobené z expandovaného polystyrénu na európskej aj národnej úrovni.

S rovnakou zodpovednosťou, ako uviedli vo štvrtok v Bratislave na stretnutí s médiami predstavitelia ZO SR, sa stavajú aj k otázke zálohovania obalov na nápoje, i keď podľa názoru zväzu existujúci návrh zákona nerieši skutočné problémy odpadového hospodárstva a ochrany životného prostredia na Slovensku. Zväz zastáva názor, že prijímané riešenia majú využívať doterajšie pozitívne skúsenosti, majú byť efektívne, finančne únosné a predovšetkým natoľko domyslené, aby sa nemuseli znovu meniť o niekoľko rokov.

O počte nápojových obalov na slovenskom trhu, a teda o veľkosti úlohy, ktorú by obchodníci mali prípadným zálohovaním riešiť, informuje maloobchodný audit spoločnosti Nielsen. Počet predaných kusov plastových fliaš vo vybraných nápojových kategóriách dosiahol v maloobchode vrátane čerpacích staníc za posledných 12 mesiacov (apríl 2018 až marec 2019) 570 miliónov kusov.  

"Pre ilustráciu množstva nakúpených plastových fliaš v týchto nápojových kategóriách si predstavme spotrebu na jedného Slováka, ktorá sa dostala cez hranicu 100 kusov fliaš ročne. Celkový počet predaných kusov nápojov v maloobchode medziročne narástol o viac ako 5 %, plastové balenia rástli trochu pomalším tempom, o necelé 3 %. Rýchlejšie ako plastové fľaše rástli plechovky, ktoré posilnili svoje postavenie vo všetkých kategóriách, najvýraznejšie je to viditeľné pri pivách, radleroch a energetických nápojoch," uviedla Jana Magicová zo spoločnosti Nielsen.

Významnosť plastových fliaš je najväčšia v kategórii minerálnych a stolových vôd, kde je podiel plastových balení takmer 100 %. Približne 90 % z celkového počtu predaných kusov tvoria plastové fľaše aj v limonádach a ľadových čajoch. Naopak, drvivá väčšina predajov, viac ako 90 %, energetických nápojov, sa realizuje v plechovkách, podobne vysoký podiel, takmer dve tretiny celkového počtu kusov piva a radlerov, sa predá v maloobchode v balení plechovky. Magicová vysvetľuje aj trend vývoja predaja balení v skle: „Celkový predaj balení v skle stagnuje. Ich počet medziročne poklesol v najväčšej kategórii piva a radlerov, kde tvorí v rámci typov balenia sklo viac ako štvrtinu predaných kusov. Naopak, mierny nárast zaznamenalo sklo v džúsoch a sirupoch, kde je však podiel sklenených balení oveľa nižší ako pri pive."