Quantcast
< sekcia Ekonomika

MDV: Obľuba železničnej dopravy v posledných rokoch výrazne rastie

Ilustračné foto. Foto: TASR - Pavel Neubauer

Rezort postupne investuje do modernizácie železničných tratí.

Bratislava 26. decembra (TASR) – Obľuba železničnej dopravy, obzvlášť v posledných rokoch, výrazne narastá. Dôvodom je aj jej ekologický charakter. Menia sa návyky ľudí, ktoré čoraz viac dávajú prednosť verejnej doprave pred cestovaním v autách. Zvyšuje sa aj dopyt po lepších službách, a tým sa zvyšuje konkurencia. Nároky tak vznikajú na samotného prevádzkovateľa tratí aj na dopravcov. V súvislosti so zhodnotením železničnej dopravy z pohľadu roka 2019 to uviedol minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Skonštatoval, že Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR sa snaží meniacemu sa trendu prispôsobiť a podniká kroky na zlepšenie, zefektívnenie a modernizáciu železníc ako takých. Hlavným problémom slovenského železničného sektora podľa ministra je aj dlhodobé podfinancovanie železničnej infraštruktúry, a to aj v porovnaní s okolitými štátmi.

"Faktom je, že sme dnes svedkami viacerých chýb, porúch a meškaní na železniciach. Je to aj výsledok toho, že do železničnej dopravy u nás sa roky neinvestovalo, a teraz si nemôžeme myslieť, že všetko stihneme dobehnúť za rok či dva, prípadne zo dňa na deň," poznamenal s tým, že napriek tomu boli obnovené vlakové spojenia na tratiach, kde bola vlaková doprava roky zastavená. Ide o obnovené spojenia ako Bratislava – Rajka, Zvolen – Šahy, Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany či Košice, až na ukrajinské Mukačevo. Zároveň boli pridané vlaky v okolí hlavného mesta, vlakové spojenie medzi Bratislavou a Komárnom bolo posilnené a zvýšená bola kapacita vlakov. V septembri pribudli aj poschodové vozne, čím sa okrem iného zvýšila kapacita vlakov, ktoré patria k najvyťaženejším.

Za veľmi dôležitý krok Érsek považuje spustenie liberalizácie na železnici. "Spustili sme tak historicky prvé súťaže na dopravcu na prevádzku verejnej osobnej dopravy a súťažíme prvé dve trate: Žilina – Rajec a Bratislava – Komárno. Treťou plánovanou traťou je Košice – Moldava nad Bodvou," priblížil minister. Podľa neho si však treba uvedomiť, že proces liberalizácie bude trvať niekoľko rokov. Práve skúsenosti z prvých súťaží by mali nastaviť, aký rozsah je rezort schopný zvládnuť v jednom roku. "Vo výbere je ďalších 32 tratí, každá iného technického charakteru a aj rozsahu dopravy, pričom výber bude nadväzovať aj na strategické zámery v rozvoji železničnej dopravy, teda aby súťaž na danej trati presne nadväzovala na prípadné infraštruktúrne a modernizačné zmeny," dodal.

MDV preto podľa jeho slov postupne investuje do modernizácie železničných tratí, čo považuje za kľúčové, aby ľudia mohli bezpečne a spokojne cestovať. "Zároveň nakupujeme a opravujeme zastaraný vozidlový park. Nie je dnes zatiaľ možné, aby boli všetky vlaky zostavené iba z nových a modernizovaných vozidiel," podotkol Érsek.

Zároveň doplnil, že pozornosť venuje rezort aj verejnej osobnej doprave. Pribudli napríklad nové električky v Bratislave, Košiciach, trolejbusy v Prešove a Žiline. "Postupne budujeme záchytné parkoviská v blízkosti železničných staníc, v súčasnosti sa začalo s realizáciou takéhoto parkoviska v Ivanke pri Dunaji, ďalšie otvoríme v Pezinku. Aj takto chceme motivovať ľudí, aby presadli z áut do vlakov," skonštatoval minister dopravy.