Bratislava 8. júna (TASR) – Ak majú Slováci klásť dôraz na značku, potom tak robia najmä v prípade finančných inštitúcií, áut a mobilných telefónov. Naopak, za úplne nepodstatné považujú značky alkoholu a cigariet. Vyplýva to z aktuálneho prieskumu spoločnosti Home Credit.
Slováci si potrpia na značky najmä pri tovaroch a službách s dlhodobým úžitkom. Až trom štvrtinám opýtaných nie je jedno, do akej finančnej inštitúcie zveria svoje peniaze alebo aké auto si kúpia. "V prípade automobilov nejde vždy len o prestíž. Ľudia si často vyberajú podľa bezpečnosti a istoty, či sa pokazí alebo nie," tvrdí analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozub.
To isté podľa neho platí aj pri finančných inštitúciách. "Ľudia sú konzervatívni, majú radi istotu, boja sa o svoje peniaze a nechcú naletieť. Pri značkovej inštitúcii vedia, že zverené financie sú v dobrých rukách a že zmluva, ktorú majú podpísanú, je pre obe strany vzájomne výhodná. Rovnako sú obozretní aj vzhľadom na negatívne skúsenosti z minulosti," vysvetlil.
S rastúcim spotrebiteľským povedomím sa menia aj preferencie tovarov a služieb, ktoré sú pre ľudí podstatné. Zatiaľ čo v polovici 90. rokov boli dôležité značky odevov, v súčasnosti len 44 % opýtaných vníma značku oblečenia ako dôležitú. Naopak, do popredia sa výrazne dostali mobilné telefóny, pri ktorých je značka dôležitá v 75 % prípadov.
"Dotykový, s veľkým displejom a neustále pripojenie na internet, to je jasná známka prestíže. A logicky z toho ťažia výrobcovia telefónov, ktorí si účtujú za svoje prístroje stovky eur," hovorí Kozub.
Podobne sú na tom Česi. Na prvom mieste sa medzi nimi umiestnila dôležitosť značky finančnej inštitúcie (79 %). Rovnako kladú dôraz na značku automobilu a mobilného telefónu. Výrazne iný je však podiel dôležitosti značky tvrdého alkoholu. V ČR sa po skúsenostiach s metanolom stala dôležitá pre 60 % Čechov, na Slovensku je to 48 %.