Quantcast
< sekcia Ekonomika

Platobná morálka firiem sa v 1. polroku tohto roka zhoršila

Ilustračné foto Foto: TASR/Michal Svítok

Platobná morálka firiem je síce stále lepšia ako v období po ekonomickej kríze, keď boli faktúry prostredníctvom faktoringu inkasované až s 15-denným oneskorením.

Bratislava 11. augusta (TASR) - Platobná morálka slovenských firiem sa tento rok zhoršila. Kým v roku 2013 boli faktúry financované prostredníctvom faktoringu splatené v priemere za 64 dní, v prvej polovici tohto roka to bolo 74 dní. Vyplýva to z údajov faktoringovej spoločnosti Bibby Factoring Slovakia.

"Na celkovom výsledku má najväčší podiel dlhšia zmluvná doba splatnosti, ktorá sa v porovnaní s minulým rokom zvýšila takmer o sedem dní. Zhoršila sa aj platobná morálka, keď odberatelia platia dodávateľom v priemere 11 dní po zmluvnom dátume, zatiaľ čo vlani bol priemer 7,6 dňa," uviedla spoločnosť v správe pre médiá.

Platobná morálka firiem je síce stále lepšia ako v období po ekonomickej kríze, keď boli faktúry prostredníctvom faktoringu inkasované až s 15-denným oneskorením, v celkovom súčte však dodávatelia inkasujú pohľadávky v priemere po 74 dňoch. "Všeobecne sú firmy schopné ustáť u svojich faktúr 30 až 40-dennú splatnosť, aby pokryli svojho dodávateľa a svoje vstupy. Ak je doba splatnosti dlhšia, je to pre firmy veľmi ťažké," skonštatoval prevádzkový riaditeľ Bibby Factoring Slovakia Ján Korček.

Podľa neho sa tak mnoho firiem môže pre nedostatok prevádzkového kapitálu dostať na pokraj existencie. "Nedávnym príkladom sú autodopravcovia. Pred niekoľkými rokmi sa museli vyrovnať s navýšením mýta a cien pohonných látok. Potom nastala ekonomická recesia a väčšina ich dodávateľov, napríklad pohonných látok, výrazne znížila otvorené dodávateľské úvery," doplnil Korček.

Špedičné firmy tak museli ponúknuť svojim odberateľom 30 až 60-dennú lehotu splatnosti, na druhej strane sa im takmer zo dňa na deň skrátila splatnosť vstupov. Z toho dôvodu tak podľa spoločnosti rad autodopravcov a špeditérov skrachoval a došlo k značnej konsolidácii trhu.

Naopak, pozitívnym trendom v súčasnosti je podľa spoločnosti zlepšujúca sa platobná morálka zahraničných odberateľov, keď priemerný čas pohľadávok po splatnosti klesol na 5,9 dňa.