< sekcia Ekonomika

Po páde Kačky slovenský M-MARKET zmenil štruktúru nájomcov

Foto: TESCO

Supermarkety reťazca Kačka boli majoritným nájomcom v centrách Kocka patriacich do portfólia slovenskej investičnej skupiny M-MARKET, a.s.

Lučenec 1. decembra (OTS) - Supermarkety reťazca Kačka boli majoritným nájomcom v centrách Kocka patriacich do portfólia slovenskej investičnej skupiny M-MARKET, a.s. Po konkurze reťazca nastala pre prenajímateľa a zamestnávateľa mimoriadne zložitá situácia, obsadiť 41 filiálok v celkovej výmere viac ako 31.000 m2, ktorú sa podarilo vyriešiť v rekordne krátkom čase.

Poľská investičná skupina Enterprise Investors v lete 2019 podala návrh na konkurz reťazca Kačka. Masívna modernizácia, rebranding, stúpajúce mzdové náklady a stavba logistického centra boli zrejme príliš ambicióznou expanznou stratégiou na lokálnom slovenskom trhu. Z pohľadu prenajímateľa, holdingu M-MARKET a.s., nastala neplánovaná a zložitá situácia. „V čase, keď sa ostatní maloobchodníci chystali na vianočnú sezónu, sme my museli riešiť masívny výpadok kľúčového nájomníka. Vďaka mimoriadnemu úsiliu kolegov z FUNDAMENTAL s.r.o. a externých zamestnancov zodpovedných za leasing retailových priestorov v skupine, sme ešte pred vypuknutím pandémie zazmluvnili takmer 90 % uvoľnených priestorov,“ vysvetľuje predseda predstavenstva a prezident spoločnosti M-MARKET, a.s. Marian Šufliarsky.

Rozhodnutie diverzifikovať nájomníkov a rýchlo reagovať na vzniknutú situáciu bolo správne. Obsadenie priestorov viacerými operátormi v čo najkratšom čase sa ukázalo účinné následne aj počas eskalácie pandémie v roku 2020. „S odstupom času môžem konštatovať, že z pádu Kačky sme vyšli skúsenejší a hlavne s rozloženým rizikom. Štruktúru našich nových retailových nájomcov dnes tvorí nie jeden, ale až 10 rôznych prevádzkovateľov potravín, ako sú BILLA, COOP Jednota, Terno alebo Tesco. Som hrdý na to, že noví partneri v našich projektoch otvárajú svoje moderné koncepty a zvyšujú zamestnanosť v regiónoch a to i napriek pretrvávajúcej pandémii,“ dopĺňa M. Šufliarsky. Dobrým príkladom tejto stratégie je spoločnosť Tesco, ktorá takto nedávno otvorila svoju 153. filiálku v Banskej Bystrici na sídlisku Sásová, kam priniesla najnovší koncept. „Predajňa ponúka starostlivo vybraných 3 800 produktov. Predajná plocha obchodu predstavuje 300 štvorcových metrov a zákazníkom sú k dispozícii 2 klasické a 2 samoobslužné pokladne. Aj za súčasných mimoriadnych okolností sme vytvorili pracovné príležitosti pre 20 nových kolegov,“ uviedol v súvislosti s otvorením novej predajne Ľubomír Mišík, manažér pre riadenie malých formátov Tesca na Slovensku.

Zákazníci vítajú ováranie nových lokálnych prevádzok, ktoré sú blízko ich domovov. Zvyšuje sa tak nielen dostupnosť, ale zároveň aj bezpečnosť nakupovania, keďže obchod je súčasťou užšej komunity. Z pohľadu prenajímateľa a operátora lokálnych nákupných centier M-MARKET a.s., ide však o náročný proces, keďže okrem pestrej ponuky a komfortu nakupujúcich, musí s inštitúciami a nájomníkmi riešiť aj chaotické a nekoncepčné protipandemické opatrenia. Prioritou všetkých zainteresovaných však zostáva bezpečné nakupovanie.

M-MARKET, a.s. je významnou slovenskou investičnou spoločnosťou sídliacou v Lučenci. Charakter jej pôsobenia na trhu je od roku 1997 koncentrovaný najmä v prenájme nehnuteľností, developerských činnostiach, správe a tiež facility managemente. Od roku 2012 spoločnosť M-Market začala prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti Prometheus Capital a.s. pôsobiť aj na trhu private equity.