Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Ekonomika

J. POČIATEK: Začiatok razenia tunela Višňové je kľúčovým dňom pre D1

Slávnostný začiatok razenia tunela Višňové. Na snímke sochy sv. Barbory, patrónky baníkov, posvätil generálny vikár Žilinskej diecézy Ladislav Stromček (vpravo). Višňové, 9. júna 2015. Foto: TASR - Pavol Ďurčo

Tunel Višňové je budovaný ako dvojrúrový s jednosmernou premávkou.

Višňové 9. júna (TASR) – Začiatok razenia vyše sedemkilometrového tunela Višňové je kľúčovým dňom pre celú diaľnicu D1, pretože úsek s tunelom bol jej gordickým uzlom. Po oficiálnom začiatku razenia a osadení sošky svätej Barbory to dnes pred tunelom Višňové povedal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek.



„Tunel sa reálne razí a všetko nasvedčuje tomu, že termíny budú dodržané a v roku 2019 bude tento úsek spojazdnený. Vysúťažená cena úseku, ktorého súčasťou je aj tunel Višňové, je tesne pod 410 miliónov eur. Dôležité je, že dnes tu stojíme s tým, že existujú konkrétne zmluvy a konkrétne termíny, kedy sa čo má dokončiť,“ uviedol Počiatek.

Slávnostný začiatok razenia tunela Višňové. Na snímke vľavo minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek. Višňové, 9. júna 2015.
Foto: TASR - Pavol Ďurčo


Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Milan Gajdoš doplnil, že projekt je financovaný zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu. Výstavbu úseku zabezpečuje združenie SALINI IMPREGILO S.p.A. a DÚHA, a. s., pričom zmluvné ukončenie výstavby je naplánované na koniec roka 2019. „Väčšina projektu bude financovaná z nového programového obdobia. Zo starého programového obdobia pôjde len o niekoľko desiatok miliónov eur, čiže len menšia časť. Samozrejme, všetko závisí od postupu prác, ako budú tento rok napredovať. To určí objem, ktorý bude alokovaný na staré programovacie obdobie,“ dodal Gajdoš.



Tunel Višňové je budovaný ako dvojrúrový s jednosmernou premávkou. Jeho dĺžka bude po dokončení 7520 metrov, pričom bude súčasťou úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala s celkovou dĺžkou 13,5 kilometra. Najvyššia povolená rýchlosť v tuneli bude 100 km/h, maximálny sklon 2,9 %. Celkové klesanie od najvyššie položeného miesta v tuneli po východný portál dosiahne 154 metrov. Prieskumná štôlňa, situovaná v strede medzi tunelovými rúrami, sa zachová na účely odvodnenia horninového masívu.

Slávnostný začiatok razenia tunela Višňové. Za taliansku firmu Salini Impregilo podieľajúcu sa na výstavbe tunela vystúpil Pietro Salini (vľavo). Višňové, 9. júna 2015.
Foto: TASR - Pavol Ďurčo


Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, spoločne s úsekom diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno podľa informácií NDS odkloní celú tranzitnú nákladnú dopravu mimo Žiliny, čo prispeje k zníženiu environmentálnej záťaže v meste. V súčasnosti ide celý objem cestnej premávky po cestách prvej triedy I/18 a I/64.

Projekt bude podľa informácií Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR financovaný v dvoch fázach z Kohézneho fondu. Prvá fáza z Operačného programu Doprava (2007-2013) a druhá fáza z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (2014-2020). Celková výška nenávratného finančného príspevku z Európskej únie je 383,3 milióna eur.