Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 19. marec 2024Meniny má Jozef
< sekcia Ekonomika

Nie každý vie rozdiel medzi poistením domácnosti a stavby

Ilustračná snímka. Foto: TASR - Dano Veselský

Okrem poistenia nehnuteľnosti je dôležitá aj ochrana domácnosti, teda všetkých hnuteľných vecí, ktoré v domácnosti máme. Aj tu sa často poisťovňa stretáva s nedostatočne stanovenou poistnou sumou.

Bratislava 10. decembra (TASR) - Minulotýždňové nešťastie v Prešove, ktoré postihlo desiatky ľudí a spôsobilo obrovské škody, je mementom pre všetkých, aby sa zamysleli, ako ochraňujú svoje zdravie a majetok. Doposiaľ nie je všetkým jasné, aký je rozdiel medzi poistením stavby a domácnosti.

"Poistenie bytového domu kryje spoločné časti a zariadenia bytového domu, kde patria obvodové múry, strecha, schodisko, výťahy, podkrovia, tepelné, elektrické a plynové prípojky, spoločné loggie a balkóny. Bytový dom ako celok poisťuje správca bytovky v prospech všetkých majiteľov bytov a nebytových priestorov. Na každý byt v bytovom dome pripadá podiel poistnej sumy bytového domu." Vysvetľuje Lucia Muthová z Allianz-Slovenskej poisťovne.

Podľa nej však samotné byty sú zas kryté privátnym poistením nehnuteľnosti a domácnosti, ktoré si uzatvára každý majiteľ bytu sám podľa rizík, ktoré chce mať poistené a hodnoty zariadenia, ktoré v byte má. Poistenie nehnuteľnosti kryje všetky vnútorné stavebné súčasti bytu, ako podlahy, okná, dvere, sanita, kuchynské linky, vstavané skrine, zabudované spotrebiče, rozvody, žalúzie, markízy, klimatizačné zariadenia a iné zariadenia, ktoré sú v bytoch zabudované alebo pevne pripojené.

Poistenie domácnosti zas pokrýva všetky hnuteľné veci, ktoré v byte máme, ako nábytok, šatstvo, elektronika, ceniny a ďalšie osobné veci.

Problémom však je podpoistenie. Sú to prípady starých poistných zmlúv, ktoré ich majitelia neobnovovali a v prípade škodovej udalosti poisťovňa vyplatí len pomernú časť vzniknutej škody, pretože poistná suma nezodpovedala reálnej hodnote nehnuteľnosti.

"Nastavenie nízkej poistnej sumy, teda podpoistenie, je najčastejšou chybou, s ktorou sa stretávame pri majetkovom poistení. Pre klienta to znamená, že pri poškodení majetku požiarom, záplavou, víchricou či skratom, nedostane za vzniknutú škodu dostatok prostriedkov, aby si mohol svoj majetok obnoviť do pôvodného stavu," upozorňuje Muthová.

Neadekvátne poistné sumy sa objavujú najmä pri starších poistných zmluvách. Najstaršia majetková poistka, ktorú Allianz–SP spravuje, má 68 rokov. "Mnohé poistné zmluvy uzatvorené pred desiatkami rokov boli uzatvorené na takzvanú časovú cenu. Pri vzniku poistnej udalosti je tak klientovi vyplatená hodnota škody po zohľadnení veku nehnuteľnosti a jej opotrebenia. Iné poistky nekryjú v súčasnosti potrebné riziká ako skrat, prepätie či spodná voda, ktoré sa v tom čase ešte nepoisťovali," približuje vedúci oddelenia manažmentu neživotných produktov poisťovne Michal Bohunský.

Okrem poistenia nehnuteľnosti je dôležitá aj ochrana domácnosti, teda všetkých hnuteľných vecí, ktoré v domácnosti máme. Aj tu sa často poisťovňa stretáva s nedostatočne stanovenou poistnou sumou. Počas mnohých rokov bývania v dome či byte sa väčšinou zveľadí majetok, vymení sa nábytok, doplní zariadenie, elektrospotrebiče aj elektroniku. "Aj tu odporúčame skontrolovať si, či stanovená výška poistnej sumy zodpovedá hodnote všetkých hnuteľných vecí, ktoré vo svojej domácnosti máme. Ak sme si napríklad domácnosť poistili pri kúpe nehnuteľnosti pred 20 rokmi, je veľmi pravdepodobné, že dnes má jej vybavenie oveľa vyššiu hodnotu," upozorňuje Muthová. Ako pri zmene životnej situácie je potrebné aktualizovať svoju životnú poistku, podobne sa treba starať aj o majetkové poistenie.

"Je pre nás dôležité, aby majetok našich klientov bol dostatočne krytý v prípade neočakávaných udalostí. Preto pravidelne posudzujeme najmä staršie poistné zmluvy a klientov, ktorí majú neadekvátnu výšku poistnej sumy, informujeme o potrebe jej aktualizácie," dodáva Bohunský.