Brusel 5. novembra (TASR) - Poslanci Európskeho parlamentu (EP) z výboru pre dopravu (TRAN) v pondelok (4. 11.) večer v Bruseli vypočuli gréckeho nominanta na eurokomisára Apostolosa Tzitzikostasa. Ten by mal v Európskej komisii (EK) zodpovedať za rezort trvalo udržateľnej dopravy a cestovného ruchu. Informuje o tom spravodajca TASR.
Tzitzikostas vo svojom úvodnom prejave zdôraznil, že sa chce zamerať na zvýšenie konkurencieschopnosti dopravného sektora Európskej únie (EÚ), pričom sa bude držať dohodnutého harmonogramu pre zelený a digitálny prechod. Chce tiež dokončiť transeurópsku dopravu (siete TEN-T) v stanovených termínoch, čím sa zvýši bezpečnosť dopravy a zabezpečí sa presadzovanie súčasných pravidiel EÚ.
Prisľúbil predložiť investičný plán udržateľnej dopravy v roku 2025 s cieľom presadiť riešenia dekarbonizácie dopravy, ako je výroba udržateľných palív a rozvoj nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily. V oblasti konkurencieschopnosti sa zaviazal vypracovať akčný plán EÚ pre automobilový priemysel.
V súvislosti s presunom na iný druh dopravy ako je tá cestná, dezignovaný komisár chce predložiť plán na prepojenie hlavných miest EÚ a veľkých miest vysokorýchlostnou železnicou vrátane nočných vlakov. Okrem toho sa Tzitzikostas zaviazal, že počas prvého roka svojho mandátu predstaví možnosť jednorazovej digitálnej rezervácie a predaja cestovných lístkov na železnicu.
V oblasti cestovného ruchu si EÚ podľa neho musí udržať svoju pozíciu turistickej destinácie číslo jeden na svete. Poslancom prisľúbil vypracovať stratégiu trvalo udržateľného cestovného ruchu, ktorá podporí turistický priemysel a pomôže zachovať blahobyt miestnych komunít.
Viacerí europoslanci požiadali dezignovaného komisára, aby podporil odvetvie európskej dopravy a cestovného ruchu a hľadal riešenia na úrovni EÚ. K ich ďalším požiadavkám a výzvam patrilo zníženie byrokracie v tejto oblasti a pozastavenie nových legislatívnych návrhov, kým nebude vykonané hodnotenie ich vplyvu na dopravu a cestovný ruch.
Tzitzikostas čelil otázkam o pracovných podmienkach zamestnancov v sektore dopravy, najmä v letectve a námornej doprave. Zákonodarcovia chcú, aby počas prvých 100 dní v úrade vypracoval komplexné hodnotenie situácie v tejto oblasti.
Ďalšie otázky sa týkali preskúmania pravidiel leteckej dopravy a práv cestujúcich v leteckej doprave, prechodu z cestnej cesty na železnicu, konkrétnych návrhov na podporu vysokorýchlostných a nočných vlakov, rozvoja čistého, bezemisného vozového parku v Európe, ako aj dodatočných opatrení na zaistenie bezpečnosti dopravy.
V neposlednom rade Tzitzikostas bol poslancami požiadaný o konkrétne opatrenia na záchranu automobilového priemyslu EÚ. Rovnako sa dozvedel o požiadavkách EP na dostatočnú finančnú podporu potrebnú na dokončenie siete TEN-T a potrebe pokračovať v plánoch na zaistenie námornej bezpečnosti a narušenie ruskej tieňovej flotily plavidiel, ktorá pomáha obchádzať sankcie EÚ zavedené voči Rusku.
Rozhodnutia o výsledkoch vypočutí postupne zbiera predsedníčka EP Roberta Metsolová. Keď bude mať všetky posudky, oznámi výsledky šéfke eurokomisie Ursule von der Leyenovej a oficiálne ich zverejní.
(spravodajca TASR Jaromír Novak)