Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Ekonomika

Obmedzenia súvisiace s prevozom potravín do Chorvátska sa skončia

Ilustračné foto Foto: TASR

Pre Slovákov, ktorí majú lode v chorvátskych prístavoch, je dôležité, či boli vyrobené v štátoch EÚ.

Bratislava 27. júna (TASR) - Od 1. júla 2013 vstupuje Chorvátsko do Európskej únie (EÚ), čo prinesie pre dovolenkárov viaceré zmeny. Po prijatí tejto krajiny medzi členov európskeho spoločenstva sa dovolenkári nemusia obávať, že by im na hraniciach mohli colníci vziať potraviny či iný tovar živočíšneho pôvodu neobchodného charakteru. "Naďalej platí, že výrobky si ľudia môžu doviezť len na svoju osobnú spotrebu," upozornila hovorkyňa Finančného riaditeľstva (FS) SR Patrícia Macíková.

Obmedzenia pri preprave alkoholu a tabakových výrobkov však zostávajú v platnosti. Cez chorvátske hranice si možno doviezť na osobnú spotrebu 200 cigariet, 100 cigarillos, 50 cigár alebo 250 gramov tabaku. V rámci alkoholu je limit 1 liter destilátu alebo liehoviny, 2 litre likéru alebo dezertného či šumivého vína a 2 litre stolového vína.

Dovolenkári, ktorí sa chystajú do Chorvátska aj so svojimi domácimi miláčikmi, by mali vedieť, že každý musí mať pas spoločenského zvieraťa. V ňom musí byť uvedené, že zviera je klinicky zdravé, očkované proti besnote a nepochádza z oblasti s výskytom besnoty. Potvrdenie od veterinárneho lekára nemôže byť staršie ako tri dni.

Pre Slovákov, ktorí majú lode v chorvátskych prístavoch, je dôležité, či boli vyrobené v štátoch EÚ. Ak doteraz kotvili v tejto krajine, mali štatút zahraničného tovaru v dočasnom používaní. Po 1. júli by však mali byt prepustené do voľného obehu, pretože sa stanú tovarom únie. V prípade, že clo zaplatil majiteľ v krajine pôvodu, nebudú chorvátske úrady znovu vyžadovať platenie cla. Najvyššia colná sadzba je 2,7 % v závislosti od typu plavidla. Majiteľ lode staršej ako 8 rokov nebude musieť platiť dovozné clo ani daň z pridanej hodnoty (DPH). Musí však predložiť dôkaz o jeho prvom uvedení do prevádzky. Plavidlá vyrobené či dovezené zo štátov mimo EÚ budú mať naďalej štatút zahraničného tovaru v dočasnom používaní v inej krajine.