Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Ekonomika

Požiadavky na jazykové znalosti rušňovodičov sa zmiernia

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Rušňovodič musí mať také jazykové znalosti, aby sa mohol aktívne a účinne dorozumievať v bežných, poruchových a núdzových situáciách. Komunikovať ústne aj písomne musí na úrovni B1.

Bratislava 29. novembra (TASR) - Požiadavky na jazykové znalosti rušňovodičov, ktorí zachádzajú iba do pohraničnej stanice susedného štátu, sa zmiernia. Vyplýva to z novely zákona o doprave na dráhach, ktorú dnes poslanci Národnej rady (NR) SR schválili. Právnu normu pripravil minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Dôvodom úpravy zákona je zmena európskej smernice. Jej transpozíciou sa tak zmiernia požiadavky na úroveň jazykových znalostí pre rušňovodičov, ktorí zachádzajú iba do pohraničnej prechodovej stanice susedného členského štátu, a to za predpokladu zavedenia dostatočných opatrení na zabezpečenie komunikácie medzi rušňovodičmi a manažérom infraštruktúry.

Podľa novely tak rušňovodič, ktorý sa musí dorozumievať s manažérom infraštruktúry o otázkach dôležitých z hľadiska bezpečnosti, musí mať jazykové znalosti aspoň v jednom z jazykov, ktorý určí príslušný manažér infraštruktúry. Rušňovodič musí mať také jazykové znalosti, aby sa mohol aktívne a účinne dorozumievať v bežných, poruchových a núdzových situáciách.

Zároveň musí byť rušňovodič schopný rozumieť a komunikovať ústne aj písomne na úrovni B1 Spoločného európskeho referenčného rámca pre jazyky. Ak ide o úseky medzi hranicami a stanicami nachádzajúcimi sa v blízkosti hraníc a určenými pre cezhraničnú prevádzku, môže manažér infraštruktúry udeliť výnimku, a to napríklad vtedy, ak železničný podnik preukáže, že prijal dostatočné opatrenia na zabezpečenie komunikácie medzi rušňovodičmi a personálom manažéra infraštruktúry v bežných, poruchových a núdzových situáciách.

Poslanci zároveň k novele zákona prijali aj pozmeňujúci návrh, ktorý pripravila trojica zákonodarcov zo SNS Tibor Bernaťák, Magdaléna Kuciaňová a Karol Farkašovský. Pozmeňujúci návrh podľa poslancov vznikol po dohode s rezortom dopravy. Jeho zámerom je podľa ministerstva zjednoznačnenie niektorých kompetencií regulačného orgánu týkajúcich sa prístupu k železničným službám.

Súčasne sa ním podľa ministerstva zrovnoprávňuje prístup k regulovaným subjektom bez ohľadu na ich sídlo s cieľom zabezpečiť rovnaké zaobchádzanie a nediskriminačný prístup.

Novela zákona má nadobudnúť účinnosť od 1. januára 2017.