Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 6. december 2025Meniny má Mikuláš
< sekcia Ekonomika

Pri príprave auta na zimu pozor na náplne, značenie gúm či baterku

Ilustračná snímka. Foto: Teraz.sk - Anna Staníková

Pred začiatkom zimy stojí za to skontrolovať si základné vybavenie - škrabku na zamrznuté okná, metličku na sneh, v prípade núdze motoristi ocenia aj štartovacie káble.

Bratislava 11. novembra (TASR) - Nastávajúce chladné obdobie prinesie motoristom viacero výziev vrátane silných mrazov či dostatku snehu. Pred začiatkom zimy stojí za to skontrolovať si základné vybavenie - škrabku na zamrznuté okná, metličku na sneh, v prípade núdze motoristi ocenia aj štartovacie káble. Nie je vhodné jazdiť so staršími letnými pneumatikami a u elektromobilov sa odporúča nenechávať auto stáť v zime s trakčným akumulátorom vybitým pod 20 percent kapacity, upozornili odborníci z Aures Holdings.

Ešte lepšia ako nabíjacie káble je podľa odborníkov dobíjacia powerbanka, ktorá dokáže zabezpečiť opakované štarty aj pri silných mrazoch. V kufri je tiež užitočné voziť vrecúško s pieskom na podsyp kolies pri rozbehoch na snehu či ľade. Veľmi dobre poslúžia aj krátke pásy pod kolesá auta. Netreba zabudnúť na kontrolu nemrznúcej zmesi v chladiacom systéme a na výmenu letnej zmesi v ostrekovačoch za zimnú.

Absolútnym základom bezpečnej zimnej jazdy je prezutie na zimné pneumatiky za predpokladu, že motorista nepoužíva celoročné plášte. Na Slovensku sú povinné od 15. novembra do 31. marca, ak je na ceste súvislá vrstva snehu alebo ľadu. Zimné zmesi majú vyšší podiel prírodného kaučuku, a preto sú pružnejšie, čo je nevyhnutné pre jazdu pri teplotách pod osem stupňov Celzia. „A pozor, od minulého roka platia nové pravidlá aj pre používanie celoročných pneumatík v zime,“ upozornila generálna riaditeľka Aures Holdings Karolína Topolová. Tie musia byť označené, rovnako ako zimné, symbolom 3PMSF, čo sú tri vrcholky hôr so snehovou vločkou. Označenie M+S už nestačí.

Väčšina novších pneumatík už má toto označenie, no radšej sa treba uistiť, inak hrozí pri výlete na rakúske zjazdovky značná pokuta. Lyžiari, ktorí chodia napríklad na Martinské hole, dobre vedia, že pri autách s jednou hnanou nápravou si musia do batožiny zbaliť aj snehové reťaze.

V zimných dňoch je tiež potrebné si pamätať, že mnohé automatické osvetľovacie systémy nerozpoznávajú hmlu alebo dážď a nechávajú zapnuté iba denné svetlá predných LED diód, takže auto je zozadu slabo viditeľné. Preto treba ručne zapnúť hmlové alebo stretávacie svetlá včas, čím sa rozsvietia aj tie zadné.

Dážď, sneh a soľ zhoršujú i stav stieračov, zbytočnému poškodeniu primrznutím sa dá predísť pomocou látky alebo lepenky, ktorou ich po zaparkovaní treba podložiť. V prípade tesnení na dverách je dobrou prevenciou natrieť ich glycerínom alebo silikónovými tyčinkami.

Zima je najťažším obdobím roka i pre elektromobily. Ich batérie sa pri nízkych teplotách rýchlejšie vybíjajú, takže zimný dojazd so zapnutým kúrením je v priemere o 30 percent nižší. Výhodu majú BEV s tepelným čerpadlom, ktorých vykurovanie spotrebuje približne 800 wattov (W) za hodinu, zatiaľ čo pre vozidlá s odporovým vykurovaním je to asi 2000 W. V prípade núdze možno vypnúť kúrenie a používať iba vyhrievania volantu a sedadla, čo zabezpečí dostatočný komfort.

Pre úsporu energie sa oplatí predhriať elektromobil diaľkovým kúrením, pokiaľ je pripojený k nabíjačke - ideálne v temperovanej garáži. Batéria tak nestratí žiadnu energiu a na pasažierov čaká vyhriaty interiér. Ak nie je garáž, veľkou výhodou mnohých elektromobilov je možnosť odmrazovať okná na diaľku.