Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 17. jún 2024Meniny má Adolf
< sekcia Ekonomika

Prieskum: Dedičstvo v rodinných firmách je zdrojom ich stability

Ilustračné foto. Foto: TASR - Jaroslav Novák

Dedičstvo by sa nemalo vnímať len cez optiku minulosti, ale ako základná zložka udržateľného rastu orientovaného na budúcnosť.

Bratislava 25. mája (TASR) - Dedičstvo v rodinných firmách je zdrojom ich identity a stability. Prieskum spoločnosti KPMG Private Enterprise a globálneho konzorcia STEP Project, ktorého sa zúčastnilo 2683 rodinných podnikov z 80 krajín, odhalil, že tradičné hodnoty ukotvené v rodinnom odkaze zvyšujú výkonnosť a udržateľnosť týchto firiem. Potvrdilo to až 43 % rodinných podnikov, ktoré sa zároveň zhodujú, že je dôležité vedieť tradície správne využiť a preniesť na ďalšie generácie.

"Vo svete podnikania sú rodinné podniky často uznávané pre svoju dlhodobú víziu, odolnosť a silné hodnoty. Tieto atribúty majú svoje korene v oveľa hlbšom koncepte - v dedičstve a v odkaze spoločnosti. Pre rodinné podniky je dedičstvo hnacou silou výkonnosti a prosperity naprieč generáciami," uviedol Marek Masaryk, partner v KPMG na Slovensku.

V prieskume skúmali štyri zložky dedičstva. Materiálne dedičstvo zahŕňa hmotný majetok, ktorý je základom finančnej hodnoty a bohatstva rodiny. Biologické dedičstvo, napríklad rodinné meno a pokrvná línia, odráža záväzok zachovať súdržnosť rodiny a kontinuitu podniku. Sociálne dedičstvo je založené na spoločných hodnotách, postojoch a presvedčení rodiny a zameriava sa na budovanie silných vzťahov v komunite a na prospešné aktivity. Dedičstvo identity zahŕňa spoločné rodinné príbehy, rituály a fungovanie, ktoré často slúžia ako neformálny mechanizmus riešenia rodinných konfliktov. Okrem uvedených zložiek respondenti vyzdvihli aj podnikateľské dedičstvo, prostredníctvom ktorého boli mladým generáciám odovzdávané podnikavé zmýšľanie a odolnosť.

Až 45 % rodinných podnikov, ktoré dosiahli vysoké skóre dedičstva, v prieskume uviedlo aj vysokú výkonnosť a 53 % docielilo vysoké skóre aj v oblasti udržateľnosti, ktoré bolo možné vďaka pretrvávajúcej viacgeneračnej podnikavosti.

Prieskum tiež ukázal, že existuje vzťah medzi hĺbkou dedičstva rodinných podnikov a jeho vplyvom na udržateľnosť. Rodinné podniky si dávajú záležať na udržateľnom podnikaní a zvyčajne sa riadia rodinnými hodnotami, ctia si históriu spoločnosti a svoje miesto v komunite.

Dedičstvo by sa nemalo vnímať len cez optiku minulosti, ale ako základná zložka udržateľného rastu orientovaného na budúcnosť. Ak je však príliš zakorenené v tradíciách, môže stáť v ceste ďalšiemu rozvoju. Tento "paradox dedičstva" zdôrazňuje, že dedičstvo samo o sebe nestačí pre pokrok, je však silným základom pre budúce generácie, ak dokážu otvorene komunikovať a spolupracovať.

"S príchodom mladších generácií musia rodinné podniky premýšľať nad budúcnosťou a zavádzať zmeny s rešpektom k hodnotám podniku. Dôležitý je však otvorený prístup, ktorý pomôže nájsť rovnováhu," uzatvoril Masaryk.