Quantcast
< sekcia Ekonomika

Privádzač D1 Lietavská Lúčka-Žilina začnú stavať začiatkom roka 2017

Ilustračné foto. Foto: TASR/Milan Kapusta

Výstavbu privádzača D1 Lietavská Lúčka – Žilina zabezpečí združenie spoločností Doprastav, Strabag, Váhostav a Metrostav.


Žilina 7. decembra (TASR) - Diaľničný privádzač D1 Lietavská Lúčka - Žilina sa začne stavať začiatkom roka 2017 a motoristom by mal slúžiť v druhej polovici roka 2018. TASR o tom informovala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a. s., Eva Žgravčáková.

Nový privádzač cez diaľničnú križovatku Lietavská Lúčka podľa nej napojí diaľnicu D1 na cestnú sieť v oblasti, čím sa zvýši plynulosť, rýchlosť a bezpečnosť cestnej premávky. "Prostredníctvom privádzača sa na diaľnicu D1 napojí aj stredisko údržby v Žiline. Začiatok úseku je v križovatke nad obcou Porúbka v trase prekládky cesty prvej triedy I/64. Na diaľničnú sieť sa napája v križovatke Lietavská Lúčka diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Úsek končí v Žiline, v križovatke s cestou prvej triedy I/64, so IV. okružnou a Bytčickou cestou," uviedla Žgravčáková.

Výstavbu privádzača D1 Lietavská Lúčka – Žilina zabezpečí združenie spoločností Doprastav, Strabag, Váhostav a Metrostav uzatvorením dodatku k zmluve o dielo D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. "Združenie je zhotoviteľom úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Privádzač sa tak zaradí do objektovej skladby stavby D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Pretože funkčnosť celého diela stavby D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka v súčasnosti nie je zabezpečená pre termínový nesúlad ukončenia oboch nadväzujúcich úsekov, je nevyhnutné túto situáciu riešiť v súlade s paragrafom 18 zákona o verejnom obstarávaní," doplnila hovorkyňa NDS.

"Zákon o verejnom obstarávaní umožňuje zmeniť zmluvu počas jej trvania bez nového verejného obstarávania, ak ide o doplňujúce tovary, stavebné práce alebo služby, ktoré sú nevyhnutné a zabezpečujú funkčnosť celého diela predmetu zmluvy, nie sú zahrnuté do pôvodnej zmluvy a poskytuje ich pôvodný dodávateľ. Hodnota všetkých zmien musí byť nižšia ako finančný limit podľa paragrafu 5 v závislosti od typu zákazky alebo koncesie, a zároveň musí byť nižšia ako 15 % hodnoty pôvodnej zmluvy, ak ide o zákazku na uskutočnenie stavebných prác. Dodatok na stavbu privádzača túto podmienku spĺňa," vysvetlila Žgravčáková.

Doplnila, že predpokladaná hodnota zákazky privádzača predstavuje 23,5 milióna eur podľa záverov expertízy vykonanej Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR. "Vyzveme zhotoviteľa na predloženie cenovej ponuky, ktorá bude vychádzať z jednotkových cien použitých pri ocenení objektov podľa pôvodnej zmluvy na úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Konečná cena za privádzač musí byť nižšia ako stanovená predpokladaná hodnota zákazky za stavbu privádzača. O postupe výstavby privádzača sme informovali aj zástupcov Európskej únie – Jaspers a riadiaci orgán, ktorým je MDVRR SR," dodala hovorkyňa NDS.

Podotkla, že ide o veľmi komplikovanú stavbu, kde sa budú musieť na jednom mieste skoordinovať zhotovitelia dvoch diaľničných úsekov vo výstavbe. "Výber samostatného zhotoviteľa pre stavbu privádzača prostredníctvom verejného obstarávania sa ukázal ako veľmi komplikovaný a predovšetkým časovo náročný variant. V prípade, ak by privádzač realizovala tretia strana, na jednom úseku by sa museli naraz koordinovať traja zhotovitelia – úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala a zhotoviteľ privádzača," uviedla Žgravčáková.

"Zvažovali sme všetky hľadiská – časové, technologické aj finančné. Do úvahy prichádzalo viacero riešení, z ktorých sme vybrali v danom čase jediné reálne pre splnenie cieľa. Prioritou je, aby privádzač mohol motoristom slúžiť v druhej polovici roka 2018, spoločne s otvorením úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka," uzavrel generálny riaditeľ NDS Juraj Valent.